Udvalg

Containere og veksellad (S-171)

Udvalget arbejder med standarder inden for udformning, produktion, transport og drift af containere med og uden køling.

Er du interesseret i at deltage i udvalget?
Per Velk 1635X489 Neu
Næste møde
17 apr

Kontakt

Per Velk
Seniorkonsulent | Senior Consultant
Standardisering | Byggeri & Energi
E: pve@ds.dk
T: 39 96 62 13

Arbejdsområde

Lammekød fra New Zealand, marmelade fra Sydafrika og risnudler fra Kina er hverdagsmad i Danmark og ingen af os tænker vel dybere over, at vores underholdningselektronik er fra Singapore, Taiwan og Japan. Effektiv og billig transport kloden rundt er for længst blevet en selvfølgelighed, der giver os forbrugsmuligheder som aldrig før.

En hovedårsag til alle disse og en lang række andre muligheder er containertransport. Et koncept, der blev opfundet for at transportere varer og udstyr fra staterne til amerikanske baser i Østen. Og som siden er blevet rendyrket og optimeret af ikke mindst A. P. Møller-virksomheden Maersk-Line, der i dag er verdens største containerrederi.

Containertransport er samtidig indbegrebet af standardisering. Containere transporteres på lastbil, med jernbane og med skib. Containere stables i terminaler og på skibe. Og hele tiden skal brikkerne i transportpuslespillet passe sammen. Containere, transportmidler, løftegrej, strømforsyning samt nye kølemidler til kølecontainere …

Ud over transporteffektivitet handler standardisering på containerområdet også om sikkerhed. Alle containere skal overholde en række sikkerhedskrav, som det fremgår af ISO standarderne for at måtte bruges til søtransport. Blandt andet skal hver eneste container inspiceres af personale med særligt containerkendskab med højst 30 måneders mellemrum.

IT vinder indpas
Der sker en masse spændene nyt på containerområdet, hvor fx informationsteknologien vinder hastigt indpas. Et element i containertrafikkens succes er regulariteten med faste sejlplaner og kort ophold i havnen. Det skaber grundlag for struktureret dataudveksling og detaljeret planlægning, når et containerskib med en kapacitet på 20.000 TEU (tyve-fods-containere) anløber en havn, og i løbet af 43 timer skal losses og lastes.

Derfor er der et stigende behov for automatisk identifikation af containere, og kravet er samtidig, at der skal anvendes billige komponenter.

Som udvalgsmedlem har du mulighed for at deltage i det internationale og/eller europæiske arbejde. Læs mere om, hvilke tekniske komiteer der organiserer arbejdet i arbejdsgrupperne:

Pris

Hvis du vil høre mere om, hvad du får ud af at deltage i udvalget, og hvad det koster, er du velkommen til at kontakte konsulenten. Du har også mulighed for at læse mere om det generelle prisniveau her.

 

Deltagere

  • Maersk A/S
  • Maersk Container Industry AS

Aktuelle høringer

Se alle standarder, som er åbne for kommentarer.