- Cookies - På ds.dk bruger vi cookies til at samle statistik og forbedre hjemmesiden. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.

Acceptér cookies

Samarbejde skal skabe synergi

07 november 2012

Vi køber miljømærket – Et netværk for indkøb med omtanke har fokus på at gøre professionelle indkøb i private virksomheder til en stærk drivkraft mod et mere bæredygtigt samfund.

Miljømærkning Danmark lancerede den 5. oktober 2012 Danmarks første netværks-samarbejde for private virksomheder, der vil forbedre miljøindsatsen i forbindelse med driftsindkøb.

Det nye samarbejde ”Vi køber miljømærket – Et netværk for indkøb med omtanke” er for virksomheder, der vil styrke deres miljøarbejde og være en del af et forum, hvor de kan få sparring fra andre. Medlemsvirksomhederne kan også deltage i seminarer og få hjælp fra Miljømærkning Danmarks eksperter til at forbedre deres miljø- og indkøbspolitik eller til at løse specifikke udfordringer.

Seks af Danmarks største virksomheder er allerede medlem af netværket: IF Forsikring, Danske Bank, Steen & Strøm, Rambøll, Grundfos og Nykredit. De tror på, at det nytter at stå sammen om at stille miljøkrav – og på at det er forretningsmæssigt fornuftigt at stille miljøkrav til sine indkøb.

To gode grunde

I Grundfos har bæredygtighed og ansvarlighed været grundlæggende principper, siden virksomheden blev grundlagt i 1945. Og der er ifølge Karen Touborg, Functional Manager, Group Environment, Health & Safety, flere grunde til, at Grundfos har valgt at blive medlem af ”Vi køber miljømærket – Et netværk for indkøb med omtanke”: 

- Den ene grund er, at vi gerne i endnu højere grad vil have bæredygtighed ind som en del af dagsordenen i forhold til driftsindkøb. Den anden grund er, at vi tror på, at netværket kan skabe synergi. Netværket giver mulighed for at dele erfaringer, tilgange til indkøb og strategier, og det giver mulighed for at udvikle viden omkring indkøb, varegrupper og forhandlere. Som stor virksomhed sætter vi selv fokus på bæredygtige driftsindkøb, men synergien i netværk er interessant. Derfor bruger vi i Grundfos netværk i mange sammenhænge.

Flere forventninger

I Grundfos tænker vi allerede i dag meget bæredygtighed, når vi køber ind, og vi stiller krav til vores leverandører.

- Ved at indgå i netværket kan vi få en endnu mere struktureret og proaktiv tilgang til arbejdet med miljømærkerne. Vi ser frem til at dele erfaringer med andre virksomheder om systematiske tilgange til driftsindkøb – og erfaringer med konkrete produkter og forhandlere. Og til at nyde godt af den synergi, der opstår, når man går med i et netværk. 

Karen Touborg forventer også, at netværket vil give Grundfos mulighed for at opdage nye varegrupper. Toiletpapir og printerpapir er ligetil, men det bliver godt at få øje på nye varegrupper og konkrete varer, man kan købe.

Og så ligger der for Karen Touborg også en stor styrke i, at det nye netværk fokuserer på to anerkendte miljømærker: 

- Der findes efterhånden mange forskellige mærker. Der har været megen diskussion af, hvilke mærker der er bedst, og det har helt klart været en udfordring at skulle navigere i en skov af mærker, hvoraf mange kun har været lyse- eller mellemgrønne. De internationale miljømærker EU Blomsten og Svanen giver mulighed for at sammenligne produkter, og det er rart at vide, at det, man køber, er det bedste i sin klasse inden for bestemte kriterier. Ved at blive medlem af et netværk, der har fokus på Svanen og Blomsten, kommer vi ud af den skov, der er fuld af lysegrønne mærker.

Sund fornuft

I Miljømærkning Danmark er man glade for at kunne lancere et nyt netværk, der på miljøets vegne stiller krav til medlemmerne og samtidig er med til at drive en udvikling. Og spørger man, hvorfor de har valgt at lancere et nyt netværk, er svaret enkelt:

- Vi får ofte spørgsmål fra virksomheder, der gerne vil købe miljørigtigt ind. Det er på mange måder sund fornuft at stille miljøkrav til sine indkøb, uanset om det drejer sig om printerpapir, møbler, kontormaskiner eller hotelovernatninger. Og netop på de produktområder tilbyder Svanen og EU Blomsten de bedste mærkeordninger, fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Driftsindkøb udgør en væsentlig andel af en virksomheds udgifter. Der er derfor et væsentligt potentiale for forbedring, når det gælder miljørigtige indkøb, og erfaringer fra vores nordiske naboer tyder på, at indkøbernetværk kan gøre en forskel. Gennem årerne er fx ”Svanens Innkjøperklubb” i Sverige vokset til 201 medlemmer, mens det norske søsternetværk ”Svanens nätverk” i dag har 43 medlemmer.

- Vi ved fra vores nordiske kolleger, at medlemmerne køber stort ind af svanemærkede varer. De og vi forventer, at et indkøbernetværk derfor har et stort potentiale for både miljøet og for grøn vækst i det danske samfund, siger Martin Fabiansen.

Hvordan bliver I medlem af netværket?

1. Der skal være en offentligt tilgængelig miljøpolitik for virksomheden, hvori det klart fremgår, hvordan der aktivt tages miljøhensyn ved udbud og øvrige indkøb. Brug af Svanen og EU Blomsten som virkemiddel ved indkøb af varer og services skal være en central del af denne miljøpolitik. 

2. Alle medlemmer skal leve op til FN’s Global Compact. Desuden skal fx investeringsfirmaer og banker leve op til FN’s principper for ansvarlige investeringer.

3. Medlemmer forpligter sig til hvert år at levere en opgørelse over, hvilke miljømærkede varer og services der er indkøbt. Rapporten skal dokumentere en målbar forbedring i disse indkøb fra år til år. 

4. Virksomheder, hvis produkter eller services kan miljømærkes, skal selv have et Svane- eller Blomstmærke for at blive medlem.