- Cookies - På ds.dk bruger vi cookies til at samle statistik og forbedre hjemmesiden. Vi begynder først, når du accepterer.

Acceptér cookies

Danmark får et nationalt kvalitetsindeks

30 maj 2013

Dansk Standard iværksætter i dag et nyt initiativ, der skal medvirke til at øge kvalitet og produktivitet i danske virksomheder.

Rigtigt mange danske virksomheder, institutioner og organisationer arbejder systematisk med kvalitetsledelse som et redskab til at styre processer og øge produktiviteten. Men giver arbejdet den værdi og effekt, som det forventes - og kan virksomhederne øge effektiviteten og produktiviteten yderligere? Det spørgsmål skal et nyt Indeks for kvalitetsledelse, som i dag introduceres af Dansk Standard, give svaret på.

- Målet med Indekset er, at det skal give arbejdet med kvalitetsledelse i danske virksomheder, institutioner og organisationer et løft og øge produktiviteten. Det giver ny inspiration og energi til kvalitetsarbejdet systematisk at måle effekten af sin egen indsats, og sammenligne med andre – og det vil man kunne ved hjælp af denne nye benchmark-database, siger rådgivningsdirektør i Dansk Standard Gert Steffensen, der har været én af de drivende kræfter bag udviklingen af indekset.

Indeks for kvalitetsledelse gør det muligt at måle effektiviteten af virksomhedens arbejde med kvalitet, typisk med udgangspunkt i ISO 9001-standarden, og sammenligne resultaterne med andre virksomheder, institutioner eller organisationer, f.eks. i samme sektor eller branche, af samme type, størrelse, m.v. På den måde vil indekset – når det er fuldt udviklet – bliver en national vidensbank for virksomheder, institutioner og organisationer i såvel den private som den offentlige sektor, der arbejder med kvalitetsledelse.

- Vi ved fra erfaring, at strategisk brug af et ledelsesstem som kvalitetsledelse øger både kvalitetsniveauet af virksomhedernes services og produkter, samt effektiviteten i processer og forretningsgange. Men der er mange virksomheder, der kunne få endnu mere værdi og gavn af deres ledelsessystem – og det kan Indekset både være med til at synliggøre for den enkelte virksomhed – og pege på løsninger til at gøre noget ved, siger Gert Steffensen.

Det er målet, at indekset inden årets udgang indeholder data fra 2-300 danske virksomheder, institutioner og organisationer. Alle virksomheder, institutioner og organisationer, der arbejder med kvalitetsledelse, kan blive medlem, og levere data, samt få adgang til resultaterne fra indekset.