CSR er også for de små

10. september 2013

CSR er også for de små

Nu er der hjælp at hente for mindre virksomheder, der gerne vil arbejde strategisk med CSR, men har brug for hjælp til at fokusere og strukturere deres indsats. Dansk Standard lancerer en helt ny guide til implementering af CSR for små og mellemstore virksomheder.

Der er mange ting at tage højde for, hvis man gerne vil arbejde strategisk med CSR. Men faktisk behøver det slet ikke at være så svært at få teori og praksis til at gå op i en højere enhed. Og lykkes det, kan det skabe forretningsmæssig værdi ikke blot for virksomhedens ejere og interessenter, men også gøre en forskel for samfundet både lokalt og globalt.

- Vi oplever ofte, at mindre virksomheder kan have svært ved at strukturere deres CSR-indsats og sikre sig, at de prioriterer netop de CSR-områder, der giver størst værdi for deres virksomhed. Derfor har vi skrevet en helt kort og praktisk introduktion til, hvad CSR er, og hvordan man kan arbejde struktureret med CSR i små og mellemstore virksomheder. Bogen tager udgangspunkt i konkrete metoder og cases, der viser, hvordan teori og praksis kan spille sammen i hverdagen, siger Charlotte Trap-Kinberg, CSR-konsulent i Dansk Standard og medforfatter til den nye håndbog: CSR – godt begyndt.

Bogen er netop udkommet og henvender sig hovedsageligt til små og mellemstore virksomheder, der søger inspiration og konkrete værktøjer til at implementere en CSR-strategi og arbejde struktureret med CSR på en måde, der passer med de rammer, der er i virksomheden.

- Vi har valgt en lidt anden og mere praktisk tilgang, end man normalt ser i CSR-bøger, for at gøre det så nemt og overskueligt som muligt for mindre virksomheder. Det kan være en udfordring at finde ud af, hvor man skal starte, hvilke metoder man skal tage i brug, og hvordan man skal prioritere sin indsats og sikre overensstemmelse mellem politikker, aktiviteter og resultater. Det kan afholde nogen fra at arbejde med CSR, og det er rigtigt ærgerligt, for der er mange gevinster at hente – også økonomiske og også for mindre virksomheder, fortæller Charlotte Trap-Kinberg.

Bogen er inddelt i 3 hovedkapitler, som kan læses samlet eller som individuelle områder, alt efter hvad man har brug for i sit arbejde med CSR. Det teoretiske afsnit suppleres med 7 historier fra små og mellemstore virksomheder, der hver beskriver deres erfaringer med at arbejde med CSR. Bogens sidste del giver et eksempel på, hvorledes en CSR-medarbejders hverdag kan se ud. Herunder hvilke udfordringer man som CSR-medarbejder kan stå overfor, og hvordan de kan tackles. Bogen giver således via forskellige indgangsvinkler et godt indtryk af, hvad CSR er, og hvordan man kan arbejde med det i sin virksomhed.

Forfatterne bag bogen: CSR – godt begyndt. Guide til implementering af CSR for små og mellemstore virksomheder (DS-håndbog 175:2013), er Gitte Tuesen, konsulent i Danmarks Farve- og Limindustri og Charlotte Trap-Kinberg, CSR-konsulent i Dansk Standard. Bogen er på 82 sider til en pris af DKK 395,- ekskl. moms og kan købes på webshop.ds.dk eller via tlf. 39 96 61 31.