Sådan skaber standardisering værdi

02. september 2013

Sådan skaber standardisering værdi

Analyse fra Erhvervsstyrelsen dokumenterer, at virksomheder, der arbejder med standardisering, høster forretningsmæssige fordele. Det sker bl.a. gennem effektiv produktudvikling og adgang til nye markeder.

Adgang til nye markeder og lavere omkostninger, fordi man ikke skal udvikle flere næsten ens udgaver af det samme produkt.  Sådan lyder to meget udbredte argumenter for, at arbejdet med standardisering skaber værdi for danske virksomheder ifølge en analyse udarbejdet af analysevirksomheden DAMVAD for Erhvervsstyrelsen.

Analysen dokumenterer, at virksomhederne generelt har forretningsmæssige fordele af standardiseringsarbejdet. Men det fremgår også, at mekanismerne er højst forskellige afhængigt af, hvilken virksomhed man spørger.

En virksomhed, der især oplever fordele gennem øget produktivitet, er GN Netcom. Karsten Langhorn, Vice President, IPR & Company Approvals, Jabra, uddyber:

Jeg har selv arbejdet i firmaet i 36 år, så jeg kan udmærket huske, hvordan det var tidligere. Når man ville markedsføre sit produkt i et nyt land, var der altid lige en krummelure, der manglede, så det ikke umiddelbart kunne lade sig gøre. Derfor var vi nødt til at fremstille mange forskellige versioner af stort set det samme produkt. Vores bedste skøn er, at vi sparer ca. 25 millioner kr. årligt på produktviklingen gennem standardisering.

Karsten Langhorn
Jabra

Mere end standarder for produkterne

GN Netcom beskæftiger ca. 900 medarbejdere. Under brandet Jabra markedsfører virksomheden headset- og speakerphoneløsninger til traditionel telekommunikation, mobiltelefoni samt til Skype og tilsvarende systemer. 

- Vi har haft ekstra stor fordel af standardisering inden for såkaldt unified communication, hvor computeren fungerer som telefon – og hvor man nærmest er nødt til at have et headset eller en speakerphone. Her har vi haft en klar interesse i at få defineret, hvordan de forskellige elementer i systemet skal spille sammen, fortæller Karsten Langhorn.

Desuden er der afledte gevinster:

Når du kan få dit produkt lettere ind i nye lande, giver det dig hurtigt nogle referencer, som du kan bruge i det videre salgsarbejde. Endelig er det en fordel, at hvis du har overvurderet efterspørgslen i et bestemt område, brænder du ikke inde med udstyret, men kan i stedet sælge det i andre dele af verden.

Karsten Langhorn
Jabra

For GN Netcom handler standardisering om mere end produkterne:

- Standarderne for kvalitetsledelse og miljøledelse er vigtige. Mange kunder efterspørger dokumentation omkring disse ting. Engang kunne man være ”first mover” ved at efterleve standarderne. I dag er det noget, alle reelt er nødt til at kunne. For eksempel kan det være umuligt at vinde offentlige udbud i mange lande, hvis du ikke lever op til standarderne for miljø- og kvalitetsledelse.

Luk industristandarder ind i varmen

Hos GN Netcom understreger Thomas Evers Christensen, Senior Vice President, Global R&D and Operations, GN Netcom, at standardisering ikke kun handler om de officielt anerkendte standarder. Virksomheden er også nødt til at leve op til forskellige industristandarder og de facto-standarder. Et eksempel er Bluetooth:

- Vi kunne godt ønske os, at de officielle standardiseringsorganisationer var mere åbne over for at tage de vigtigste industristandarder ind, så vi kunne nøjes med at forholde os til ét system. Ganske vist er fordelen ved at holde en standard på privat basis, at processerne er en del hurtigere. I det officielle system tager tingene længere tid, fordi man skal arbejde sig frem til enighed. Men den pris kan være værd at betale, fordi man til gengæld bliver sikker på, at resultatet bliver globalt accepteret.

Fakta om analysen fra Erhvervsstyrelsen

Danske virksomheder opnår resultater på bundlinjen ved at arbejde med standardisering. Det viser rapporten ”Standarder som værdiskaber i danske virksomheder”, udarbejdet af analysevirksomheden DAMVAD for Erhvervsstyrelsen. Rapporten bygger på casestudier med deltagelse af 16 virksomheder. Mens virksomhederne generelt oplever positive forretningsmæssige effekter, er det højst forskelligt, hvordan det konkret udmønter sig hos de enkelte virksomheder. 

Hvad er udbyttet af at bruge standarder?

  • 73 % oplever bedre samarbejde med underleverandører og kunder. 
  • 41 % oplever forbedret innovation og produktudvikling.
  • 39 % oplever øget salg i udlandet eller Danmark.

Hvorfor anvender virksomheder standarder?

  • 88 % markedsforventning
  • 77 % lovgivningskrav
  • 77 % øget kvalitet i produkter og tjenesteydelser 
  • 74 % kundekrav.

Download rapporten "Standarder som værdiskaber i danske virksomheder".