Når musikken spiller

03. oktober 2014

Når musikken spiller

Unge risikerer høreskader, fordi de hører for høj musik. Nu skal en kommende standard for lydtryk være med til at sænke lyden bl.a. ved at stille krav til forbedring af apparaterne.

Hovedtelefoner og headsets er blevet en del af dresscode blandt unge. I toget, på cyklen, i skolen eller på værelset. Altid ledsaget af musik i ørene. Ofte al for høj musik. Og det kan få store konsekvenser at bruge så meget tid i sin egen lille selvvalgte lyd-boble. Mange risikerer nemlig at ende i en helt anden slags permanent boble – som hørehæmmet. Nu skærpes kravene til, hvor højt musikken skal kunne afspilles.

Vejledning er vejen frem

EU-Kommissionen har vurderet, at op mod 10 millioner europæere står til at udvikle tidligt høretab som følge af intens lytning på såkaldte Personal Music Players.

- Vi risikerer at stå med en iGeneration fra vugge til grav. En generation der starter tidligt i livet med headsets, som siden erstattes af høreapparater – i en relativ ung alder. Det er den udvikling vi vil forhindre ved at skærpe kravene i den eksisterende standard for lydtryk. Vi arbejder bl.a. på krav til, at musikafspilleren skal advare brugeren, når lyden når et vist niveau; og krav til at musikafspilleren automatisk sænker lydstyrken. Vejledning og advarsel er centrale nøgleord for arbejdet med standarden, siger Thomas Lund, CTO Broadcast & Production, TC Electronic A/S, som er formand for den komité, der skal revidere standarden, og dermed har til opgave at få lande fra hele Europa til at blive enige om et fælles regelsæt for lydtryk i musikafspillere.

Beskyttelse af ører og musik går hånd i hånd

Og det er ikke en nem opgave. Der er nemlig mange interesser og penge på spil.

- Producenter af iPods og andre Personal Music Players, som eksempelvis smart phones, vil næppe uden sværdslag anerkende, at de må forbedre apparaterne, så brugeren hverken får høreskader eller tvangsindlægges til ringere og ringere lyd. Forhåbentlig vil EU politikere, som i sidste ende skal implementere standarden, dog forstå det rimelige i, at beskyttelse af ører og beskyttelse af musik kan og bør gå hånd i hånd, siger Thomas Lund, CTO Broadcast & Production, TC Electronic A/S.

Arbejdet kommer til at stå på over de næste par år. Det ultimative mål er at stå med en europæisk standard, der både bidrager til at begrænse antallet af nye høreskader og til bedre kvalitet i lydgengivelsen.

- Danmark har traditionelt været et stærkt lydland og anerkendt så fjerne steder som Kina, Korea, Japan og USA. Men "lydkrigen" inden for musik har været ødelæggende, fordi det meste ny producerede musik er produceret med henblik på blot at lyde så højt, at det ikke har gavn af gode højttalere eller hovedtelefoner. Den slags musik lyder typisk mindst ringe på så dårligt et anlæg som muligt, hvor man lægger mindre mærke til den massive forvrængning, der er konsekvens af at ville lyde højt. Pop og rock musik fra det seneste 10-år er således ødelagt før fødslen og vil ikke bidrage til vores kunstneriske arv som andet end skrækeksempler. Med fokus på genetablering af den gode lydoplevelse viser Danmark sig igen som foregangsland inden for lyd til gavn for danske virksomheder, der producerer højttalere, høreapparater, hovedtelefoner, hjemmeanlæg, professionelt udstyr mv., siger Thomas Lund, CTO Broadcast & Production, TC Electronic A/S.

Kontakt