- Cookies - På ds.dk bruger vi cookies til at samle statistik og forbedre hjemmesiden. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.

Acceptér cookies

Man skal slå på tromme for sin virksomhed

Thomas Touborg vil med sin entusiasme og erhvervserfaring være med til at bære Dansk Standard ind i fremtiden.

Thomas Touborg er Global Supply Chain i smykkefirmaet Pandora A/S – og medlem af Dansk Standards bestyrelse siden 2007. På daværende tidspunkt var han kommet til et punkt i sin karriere, hvor en bestyrelsespost – og det netværk der følger med - var en spændende udfordring:

- Dansk Standard lød rigtigt spændende. De har et godt brand, der står for værdier og kvalitet – præcist som i min egen virksomhed. Derfor tror jeg også, at jeg kan bidrage med en kommerciel og kundeorienteret holdning, der passer godt ind i den øvrige bestyrelses sammensætning, understreger Thomas Touborg, som har en uddannelse som produktionsingeniør og en HD i strategi med i bagagen.

Kommercielt sigte
Han er bevidst om at Dansk Standard arbejder i en politisk kontekst, men også med et kommercielt sigte, som bliver tydeligere over de næste år.

- Det går godt i Dansk Standard i dag, men hvem ved hvordan verden ser ud om fem år? Bestyrelsens opgave er blandt andet at sikre virksomhedens fremtid i et mere konkurrenceorienteret marked, hvor vi måske ser andre landes standardiseringsinstitutter agere på tværs af grænserne.

Udfordringen er ifølge Thomas Touborg at ruste Dansk Standard, som består af en lang række fagligt højt kompetente medarbejdere, til nye måder at arbejde på – og til en mere markedsorienteret måde, hvor også rådgivningsopgaver er en vigtig del af forretningen. Og at få omverdenen til at se, at Dansk Standard har meget at byde på.

Wake-up call
- Der er brug for et ”wake-up call”. Man skal kende kundernes behov og slå på tromme for sin virksomhed, og det kræver nogle ekstra kompetencer, som jeg tror at der findes internt i Dansk Standard. Vi i bestyrelsen skal sparre med ledelsen, men også udfordre og komme med ideer – det er vores opgave. Vi skal ikke fortælle direktionen, hvordan de skal drive virksomheden, men jeg tror, at vi med den sammensætning vi har, kan komme med masser af input til ledelsen, siger Thomas Touborg.

Friere marked i fremtiden
Han påpeger, at en forandring til et mere markedsorienteret fokus er en lang proces, men bestyrelsen ser det som en stor udfordring og en rigtig strategi at ruste sig til globaliseringen ved på forhånd at erkende, hvilke styrker og svagheder, virksomheden rummer, og hvilke muligheder, der er for fremtidig vækst.

- Det handler om at udnytte ressourcerne og om effektivitet, så vi kan skabe værdi for kunden. I et globaliseret marked med friere konkurrence også på standarder skal vi sikre os, at Dansk Standard fortsat har indflydelse og ikke opsluges af de færre og større standardiseringsorganer, der tegner sig i fremtiden. Det handler om en meget langsigtet strategi, siger Thomas Touborg, der her kan trække på erfaringerne fra Fritz Hansen, der gennem ti år har arbejdet hårdt på at brande sig selv internationalt.