CSR handler også om standarder

11 september 2013

Hvilken rolle spiller standarder for bæredygtighed? En vigtig rolle, hvis man spørger eksperter på området – for standarder kan i høj grad være med til at understøtte en bæredygtig udvikling i såvel virksomheder og organisationer som i samfundet generelt. Og det får flere og flere øjnene op for.

- Vi kan se, at stadigt flere virksomheder og organisationer implementerer CSR-standarderne. Fordi det giver dem et konkret udbytte – både på omdømmesiden, men i høj grad også på bundlinjen, fortæller Anne Hasløv Stær, adm. direktør i Dansk Standard.

Dansk Standard er en af hovedaktørerne bag udviklingen af den internationale standard for CSR, ISO 26000, og har tillige udviklet en dansk standard for CSR, DS 49001, som virksomheder kan certificeres efter. Og nu er der også internationale standarder for bæredygtige indkøb og bæredygtige samfund på vej, der flytter CSR-fokusset fra et rent virksomhedsperspektiv til et bredere samfundsperspektiv. Standarden for bæredygtige samfund er banebrydende, fordi den blandt andet skal gøre det muligt at måle bæredygtighed i alt lige fra byer, kommuner og ø-samfund til lande og virksomheder ved hjælp af forskellige indikatorer. Forventningerne til standarderne og mulighederne for deres anvendelse er derfor store.

- Vi har i Dansk Standard stort fokus på CSR og arbejder hele tiden for, at Danmark skal spille en så væsentlig rolle som muligt, når det kommer til morgendagens internationale standarder på området. For vi har i Danmark både vigtige erfaringer at byde ind med og en stor interesse i at få sat danske fingeraftryk på de endelige standarder. Derfor er det også naturligt for os at deltage igen i år på CSR AWARDS og dele ud af vores viden på området og udveksle erfaringer med andre, siger Anne Hasløv Stær.

Dansk Standard deltager på CSR AWARDS 2013 16.-17. september i Holstebro med eventen ”Bæredygtige lokalsamfund og globale perspektiver i CSR”.  Her kan man møde nogle af landets eksperter inden for samfundsmæssigt ansvar og udvikling af lokalsamfund og bymiljøer i Danmark og få seneste viden om internationale initiativer for standarder på området. Udover sideeventen kan man også 16.-17. september møde en af Dansk Standards konsulenter til en snak om alt lige fra bæredygtighedsstandarder og CSR- ledelsessystemer til mulighederne for rådgivning og certificering.

Om CSR AWARDS 2013
CSR AWARDS 2013 handler om, hvordan virksomhederne i fremtiden kan blive bedre til at indarbejde social ansvarlighed og bæredygtig udvikling i deres arbejde – og hvordan de samtidig kan tjene penge på at gøre det. På deltagerlisten er udover toppen af dansk erhvervsliv, blandt andre seks danske ministre, FN's tidligere generalsekretær Kofi Annan og FN´s tidligere klimachef , Yvo de Boer, kendt fra COP15. Læs mere om CSR AWARDS 2013 her: http://csrfonden.dk.