Dansk Standard hilser ny standardiseringspolitisk strategi velkommen
Foto: Helle Moos

11. februar 2013

Dansk Standard hilser ny standardiseringspolitisk strategi velkommen

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) har nu taget initiativ til en ny standardiseringspolitisk strategi. I forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport fra konsulentvirksomheden DAMVAD om effekterne af standardisering for danske virksomheder har Vilhelmsen skudt arbejdet med en standardiseringspolitisk strategi i gang.

DAMVAD-rapporten, som er bestilt af Erhvervsstyrelsen, viser nemlig, at danske virksomheder, som anvender standarder, oplever en forbedret konkurrenceevne. Det ses eksempelvis ved, at 30 % af de adspurgte virksomheder har øget produktiviteten, mens over 40 % har oplevet en reduktion i antallet af reklamationer.

Standarder er en driver for vækst og beskæftigelse, som vi i Danmark skal blive bedre til at udnytte. Mange virksomheder er ikke opmærksomme på europæiske og internationale standarder, når de udvikler produkter og løsninger. Det er et problem, fordi standarder ofte er nøglen til markedsadgang og derfor spiller en stor rolle for dansk eksport og konkurrencekraft”, udtaler erhvervs- og vækstministeren.

Dansk Standard glæder sig over ministerens initiativ og ser frem til samarbejdet: “Vi oplever dagligt, hvordan standarder og standardisering er afgørende for at sikre vækst for dansk erhvervsliv og kvalitet for det danske samfund. Når vi står midt i en økonomisk krise skal vi naturligvis sikre at standarder bidrager optimalt til at forbedre produktivitet, markedsadgang og eksport for danske virksomheder. Derfor byder vi ministerens initiativ varmt velkommen”, udtaler administrerende direktør hos Dansk Standard Anne Hasløv Stæhr.

Også Dansk Erhverv hilser en standardiseringspolitisk strategi velkommen: ”Vi har før peget på standarder som det nye sort, og derfor kan vi også kun nikke anerkendende til, at ministeren tager bolden op. Standard-diskussionen er ofte ekstremt teknisk og præget af uforståelige forkortelser, men de har rent faktisk stor betydning for virksomhedernes bundlinje”, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv Søren Friis Larsen.