Fremtidens bæredygtige transport bliver udviklet nu. Skal Danmark være med i front?

16. april 2021

Fremtidens bæredygtige transport bliver udviklet nu. Skal Danmark være med i front?

Den teknologiske udvikling er meget mere end bedre batterier og elbilernes længere rækkevidde. Fremtidens bæredygtige transport omhandler en lang række aspekter indenfor den tekniske udvikling af vejkøretøjer og infrastruktur - og standarder er i den forbindelse et vigtigt redskab ift. bl.a. sikkerhed, ydeevne og bæredygtighed.

Elbiler bliver mere og mere udbredte i Danmark og er et område, der er stort fokus på. Indtil videre er energien til elbiler baseret på ”den traditionelle metode”, hvor bilen køres til en fast ladestander, ligesom en benzinstander. Derfor er der udviklet en række standarder for bl.a. sikkerhed, elektromagnetisk støj og datakommunikation. Ladestandere har fået harmoniseret minimumskravene til disse aspekter i en standardserie DS/EN IEC 61851, som er et meget udbredt værktøj til at overholde kravene i bl.a. EU’s lavspændingsdirektiv. Det er 20 år siden den første udgave af DS/EN 61851-1 blev udgivet i Europa, og nu er den nyeste standard i serien her; DS/EN IEC 61851-25, der omhandler opladning med DC (jævnstrøm), som er den opladningstype, der tillader den hurtigste energioverførsel og kræver mindst udstyr i det elektriske køretøj.

- Den helt nye standard DS/EN IEC 61851-25 indeholder specifikke krav, når der anvendes elektrisk beskyttelse via en galvanisk isolation til elnettet, også kaldet separat strømkreds. Hvis der f.eks. anvendes en effektelektronisk konverter med en transformer, der har galvanisk adskillelse, vil dette være en typisk anvendelse af DS/EN IEC 61851-25, hvor der derved ikke er behov for fejlstrømsbeskyttelse (RCD), fortæller Søren Storm, konsulent i Dansk Standard.

Nye standarder for trådløs energioverførsel til elbiler

Og der er meget mere nyt på vej. Blandt andet arbejdes der på og er netop udgivet standarder for trådløs energioverførsel af elektrisk energi til elkøretøjer, hvilket også er blevet efterspurgt specifikt fra EU-kommissionen.

- Med trådløs energioverførsel kunne man forestille sig, at specielt busser, men også lastvogne og personbiler, vil kunne optanke uden begrænsningen ved at skulle håndtere kabler og stikforbindelser, uddyber Søren Storm, og fortæller, at standarden ”DS/EN ISO 19363:2021 Eldrevne vejkøretøjer – Trådløs magnetisk energioverførsel – Sikkerheds- og interoperabilitetskrav” og standarderne i IEC 61980-serien ”Trådløse energioverførselssystemer (WPT) til elkøretøjer” netop er udkommet.

I disse standarder er der særlig fokus på krav til den elektriske ydelse, kommunikationskrav imellem elkøretøj og infrastruktur og den elektromagnetiske risiko ved de store magnetfelter, der genereres i denne proces.

- Standarderne DS/EN ISO 19363 og DS/EN IEC 61980-serien er dog begrænset til statisk opladning, altså hvor køretøjerne står på f.eks. en parkeringsplads og lader. På sigt ser man en række fordele ved dynamisk opladning, og der er derfor også startet et standardiseringsprojekt, der specifikt fokuserer på de særlige omstændigheder, der er ved, at køretøjet er i bevægelse, siger Søren Storm.

Standarden IEC 63243 Interoperability and safety of dynamic wireless power transfer (WPT) for electric vehicles” forventes således at blive udgivet I 2022-2023.

- Denne standard er i seneste dialog med EU-kommissionen om alternative brændstoffer til køretøjer specifikt efterspurgt, så forventningen er, at dynamisk opladning af elektriske køretøjer udbredes i Europa og dermed på sigt også vil blive nødvendigt for det nye danske vejnet, fortæller Søren Storm og uddyber:

- Den store fordel i dynamisk opladning af elektriske køretøjer er, at køretøjet ikke står stille under opladning. Når køretøjet har nået destinationen, vil det være muligt at oplade yderligere eller stille eventuel batterikapacitet til rådighed som energilager til elnettet eller lokale bæredygtige energikilder. Opladning på en motorvej vil kunne øge en elbils rækkevidde betydeligt for hver strækning med dynamisk opladeinfrastruktur.

Og det er nu, fremtidens standarder indenfor infrastruktur til opladningssystemer bliver sat og industrien i Danmark har derfor gode muligheder for at få indsigt og indflydelse på disse områder.

Læs mere om det danske arbejde og mulighederne for at deltage i standardiseringsudvalget, S-454 Genopladelige batterier, el-forsyningssystemer til køretøjer og vejkøretøjer, der udformer standarderne, her:

 

Kontakt

Søren Storm
Søren Storm Seniorkonsulent | Senior Consultant
Sekretariater, udvalg og netværk I
E: sst@ds.dk
T: 39966208

Se også

Få overblik over UKCA-mærket i Storbritannien

19. maj 2022

Få overblik over UKCA-mærket i Storbritannien

Storbritannien har nu sin egen lovgivningsramme for varer. Producenter skal begynde at bruge den britiske overensstemmelsesvurderingsmærkning (UKCA) for at markedsføre varer i Storbritannien (England, Skotland og Wales).

Forbered dig på mere lyn og torden

22. april 2022

Forbered dig på mere lyn og torden

Standarderne for lynbeskyttelse er under revision. Nye regler og metoder til lynbeskyttelse er på vej, så private og offentlige virksomheder kan beskytte deres bygninger og kritisk infrastruktur imod skader fra lynnedslag.

Nye krav til ladestandere skal fremme funktionaliteten

22. april 2022

Nye krav til ladestandere skal fremme funktionaliteten

Teknologien til el-biler og andre elektriske transportmidler udvikler sig hurtigt. Det stiller også nye krav til el-transportmidlernes infrastruktur. Derfor skal den mest anvendte standard til opladningssystemer, DS/EN 61851-1, nu revideres, og he...

Revision af standard for opvarmning af procesrør

19. april 2022

Revision af standard for opvarmning af procesrør

Nu er der nye krav på vej til elektriske selvbegrænsende varmekabelsystemer og rør, som installeres i eksplosive atmosfærer. Standarden DS/EN 60079-30 skal nemlig revideres. Og alle med viden på området har mulighed for at deltage i arbejdet og få...