04. november 2015
Produktkvalitet har altid været en væsentlig faktor for den danske, familieejede virksomhed FOSS, der bringer højteknologiske måle- og analyseinstrumenter til den globale fødevareindustri til verden.
Kvalitet er øverst på agendaen hos os. Den er uhyre vigtig. Trenden i fødevareindustrien er helt klart, at produktionen bliver mere og mere effektiv, og det stiller høje krav til fødevaresikkerhed. Vores analytiske løsninger er et vigtigt element i at højne produktkvaliteten for vores kunder. Derfor er det vigtigt, at kunderne ved, hvad vi står for, og det gør de med en ISO 9001-certificering.
Torben Ladegaard
Adm. direktør
FOSS
Men hvad er det så, ISO 9001 gør hos den globale virksomhed med så imponerende resultater? For Torben Ladegaard handler det især om, at ISO 9001 er et ledelsesværktøj, der sikrer, at organisationen hele tiden har fokus på at skabe forbedringer:
- Som virksomhed kan du rimelig nemt få et ISO 9001-certifikat. Du kan sagtens dokumentere processer, der måske ikke er helt optimale, robuste osv. For os handler det om meget mere end dokumentation. Det handler både om at skabe høj kvalitet og om at sikre løbende forbedringer. Og det er det, som ISO 9001 hjælper os med, siger Torben Ladegaard.
Anders Friis Liechti, der er Senior Vice President og leder af den globale kvalitetsafdeling hos FOSS, stemmer i:
- Vi har committet os til løbende forbedringer, og det er en del af vores ledelsesfokus. ISO 9001 er fundamentet for at skabe disse løbende forbedringer, fordi systemet kræver, at du hele tiden har fokus på det. I sidste ende er det disse forbedringer, der gør os konkurrencedygtige, siger Anders Friis Liechti.
Jægerspris Finmekanisk er certificeret efter ISO 9001. Det betyder, at der er styr på virksomhedens processer og fremtidsplaner - og flere ordrer i ordrebogen.
For at give små og mellemstore virksomheder et godt udgangspunkt for at implementere et kvalitetsledelsessystem efter ISO 9001 har ISO udgivet en håndbog fyldt med råd, vejledning samt praktiske og inspirerende eksempler
En ny udgave af standarden DS/ISO 10010 er netop udkommet. Standarden giver vejledning om udvikling og forbedring af organisatorisk kvalitetskultur, som er en hjælp på vejen til at opnå vedvarende succes.
Gennem kvalitetsledelse for kundetilfredshed i en helt ny udgave af ISO 10008, får du vejledning i at udvikle og forbedre e-handelstransaktioner mellem forretning og forbruger.