01. marts 2016
Hvordan skal man gribe den nye version af ISO 9001 an? Skal hele systemet skrives om? Eller kan man nøjes med færre ændringer? En ny håndbog giver svar på de svære spørgsmål, mange virksomheder stiller netop nu. DS-håndbog 190:2016 – Den nye ISO 9001 i praksis – del 1 & 2, der indeholder ændringsbeskrivelser, eksempler og procedureforslag, er skrevet af adm. direktør Torben Abildgaard Pedersen, TAPFreelance, der har arbejdet med standarder hele sit liv og i dag rådgiver om det. Ifølge ham skal man ikke blive forskrækket:
- Det er ikke meningen fra ISO’s side, at virksomheder skal lave ledelsessystemet helt om. Det er rigtigt, at der nu er 10 kapitler i stedet for 8, men der er ikke nogen formkrav til, hvordan virksomhederne skal strukturere deres interne ledelsessystem, fortæller Torben Abildgaard Pedersen.
Han oplever, at mange virksomheder bruger den nye udgave af ISO 9001 til at give sit system et eftersyn:
- Flere virksomheder, som skal lave rettelser i deres system, benytter lejligheden til at se på, om systemet helt generelt trænger til et eftersyn. Mange har arbejdet med det længe og har systemer, der er 10 eller 20 år gamle. Mange systemer har udviklet sig ved knopskydning gennem årene. Så for mange handler det også om at få et browserbaseret, elektronisk system, hvilket gør arbejdet meget nemmere og reducerer risikoen for dokumentstyringsfejl, siger Torben Abildgaard Pedersen og tilføjer:
- Det er altid meget sundt at kigge systemet igennem med friske øjne.
Torben Abildgaard Pedersen har rådgivet en række virksomheder, der skal have opdateret deres system, så det lever op til 2015-versionen. En af de største udfordringer, han har mødt, handler om topledelsens rolle.
- Det er stadig en stor udfordring at sikre en ordentlig implementering af ledelsessystemet i virksomheden, herunder at topledelsen forstår sit ansvar. Mange direktører peger på deres kvalitetsansvarlige. Mange steder er det stadigvæk sådan, at kvalitetsledelse ikke er noget, man beskæftiger sig med på direktionsgangen. Muligvis fordi mange ser det som noget dybt teknisk, der hører til på driftsniveau, fortæller Torben Abildgaard Pedersen. Og det er ifølge forfatteren synd, for ifølge ham handler det i virkeligheden mere om forretningsudvikling og om at skabe troværdighed i markedet.
Han håber, at hans nye bog kan være en hjælp for de danske virksomheder, der netop står over for opgaven med at tilpasse sig den nye version af ISO 9001. DS-håndbog 190 er et opslagsværk for alle, der har brug for at vide mere om kvalitetsledelse – også professionelle, der søger svar på, hvad der skal til for at opgradere et eksisterende system eller at bygge et nyt op fra grunden.
- Målet med bogen er at hjælpe navnlig små og mellemstore virksomheder inden for vidt forskellige sektorer. Det er i dag for svært at arbejde med ISO’s standarder. Mange er afhængige af dyre konsulenter. Her kan bogen være en god hjælp. De to dele giver overblik over alle ændringer og medtager fortolkningseksempler og konkrete procedureforslag hentet fra den virkelige verden inden for industri, handel, service, kommuner, klinikker og laboratorier, fortæller Torben Abildgaard Pedersen.
- I mit firma har jeg netop taget en opgave ind, hvor jeg skal lede en produktionsvirksomhed til ISO 9001 certificering. Her har bogen om ISO 9001 i praksis været en rigtig stor hjælp til at danne mig et overblik over omfanget. Bogen har bragt ISO 9001 helt ned på jorden og giver konkrete eksempler på procedure og systemer.
Christian Blirup
Teknisk konsulent
CC Tek
Bogen er skrevet til flere forskellige målgrupper bl.a. kvalitetschefer, konsulenter og auditorer:
- Men jeg håber ikke, at det kun er kvalitetschefer, der vil bruge bogen. Målet er, at også topledelserne skal tage den til sig, da de har fået en betydeligt forstærket rolle i den nye ISO 9001. Blandt andet vedrørende risikoledelse og udnyttelse af muligheder. Den nye version kræver, at ledelsessystemets krav integreres i de nye forretningsprocesser. Bogen indeholder en række idéer til, hvordan man kan gøre det i praksis, siger Torben Abildgaard Pedersen, der også ser et stort potentiale for mindre virksomheder:
- De små virksomheder uden kvalitetsafdeling kan have stor glæde af bogen – jeg er sikker på, at de kan høste mange gode idéer til bedre ledelse og styring, herunder udarbejdelse af politikker, mål og procedurer om mange forskellige emner.
Læs også artiklen "Virksomheder styrker konkurrencekraften med kvalitetsledelse".
Siden 2015, hvor ISO 9001 senest blev revideret, har feltet, kvalitetsledelse, været i en rivende udvikling. Derfor har ISO’s medlemslande besluttet at revidere ISO 9001 igen for forsat at være et værdifuldt redskab for virksomheder til at sikre k...
Hos KE Fibertec AS i Vejen har arbejdet med standarder været en del af hverdagen i næsten 25 år. I dag er standarderne med til at sikre kvalitets- og miljøindsatsen, højne arbejdsglæden og give et positivt afkast på bundlinjen.
Hos Aage V. Larsen A/S er arbejdet med standarder blevet en del af virksomhedens DNA. De første standarder blev implementeret i virksomheden for cirka seks år siden, og i dag er standarder for bl.a. kvalitets-, energi- og miljøledelse en integrere...
En undersøgelse om ISO 9001 viser, at standarden fortsat er et vigtigt strategisk ledelsesværktøj.