3D-print på dagsordenen

06 juni 2019

3D-print er i rivende udvikling. Og teknologien indebærer uendelige muligheder og fordele. Men i takt med at flere og flere virksomheder benytter sig af 3D-print, skaber det behov for fælles sprog og standarder.

3D-print indeholder enormt mange forretningsmuligheder og -fordele. Men teknologien rummer også mange udfordringer. Da Dansk Standard afholdt MorgenBriefing den 22. maj var 3D-print og de mange muligheder ved teknologien omdrejningspunktet. Fem eksperter gav deres bud på, hvordan 3D-print kan skabe værdi.

Blandt oplægsholderne var Mads Kjøller Damkjær, CEO i AM Hub, Jesper Damvig, produktionsdirektør i Damvig, Berit Aadal, seniorkonsulent i Dansk Standard, Nikolaj Kjeldgaard Vedel-Smith, konsulent hos Teknologisk Institut og Steffen Schmidt, senior specialist hos Danfoss Drives.

3D-print som dansk styrkeposition

I Danmark bliver 3D-print primært brugt til prototyper og produktudvikling. Mads Kjøller Damkjær anslog, at 25 % danske fremstillingsvirksomheder anvender 3D-print i dag. I sit oplæg lagde han vægt på, at 3D-print er er med til at fremme værdiskabelse og bæredygtig produktion. Og vi skal være endnu bedre til at anvende teknologien herhjemme. Rådet fra Mads Kjøller Damkjær og AM Hub er derfor, at virksomheder får 3D-print ind i deres strategier, så det bliver en del af værdikæden.

Som Jesper Damvig pointerede, er vi i Danmark blevet beskyldt for at være frygteligt bagud med 3D-print. Men det skal der laves om på. 3D-print skal nemlig på dagsordenen hos endnu flere virksomheder, hvilket kan sætte Danmark i spidsen inden for 3D-print. Ét skridt på vejen er standarder, som på sigt kan gøre arbejdet med 3D-print lettere.

Mange fordele ved at anvende 3D-print

3D-print gør sig særligt godt, når man udvikler nye produkter. Man kan nemlig 3D-printe prototyper af ens produkter og dermed få en tidlig visualisering af produktet, som man kan vise til ledelse og kunder. Det er der ikke blot store økonomiske besparelser i, men også indirekte besparelser, pointerede Steffen Schmidt fra Danfoss Drives.

Steffen Schmidt forklarede videre, at 3D-print kan meget mere, end de fleste tror. Fx kan man sagtens bruge bestemte former for plastik, der kan holde til meget høje varmegrader. Derudover kan man optimere sine eksisterende løsninger ved at skabe letvægtsudgaver. Det betyder, at man fx kan optimere robotter, så de kan bevæge sig hurtigere.

3D-print har også den fordel, at man forholdsvis hurtigt kan påbegynde sin produktion og dermed få sit produkt hurtigt på markedet.

God business eller ej

På trods af de mange fordele, skal man ikke altid anvende 3D-print. Det skal nemlig give mening for virksomheden, udtalte Mads Kjøller Damkjær. 3D-print er nemlig ikke nødvendigvis den bedste løsning hver gang. Ifølge Nikolaj Kjelgaard Vedel-Smith, så handler det om at vurdere, hvornår 3D-print er god business. Og her er der en række fordele og ulemper, som man må få overblik over, for at beregne totaløkonomien af den løsning, man skal udvikle. I sit oplæg fortalte Nikolaj Kjelgaard Vedel-Smith, at man skal gribe det holistisk an. Man skal altså se på hele værdikæden og hele produktets livscyklus fra udvikling til end of life.

Standarder skal gøre arbejdet med 3D-print lettere

Som Jesper Damvig lagde vægt på er det et stort problem, at der endnu ikke er standarder, der understøtter arbejdet med 3D-print. Det gør det særligt svært at producere nye produkter, men også at sælge dem. Heldigvis er arbejdet med at indfri dette behov i fuld gang. Berit Aadal, som er seniorkonsulent i Dansk Standard, fortalte, at standarder for 3D-print bl.a. kan være med til at skabe kvalitetssikring, tillid, udvikling og fælles sprog. I Danmark har vi været med i det internationale arbejde med at udvikle standarder for 3D-print siden 2018, og på nuværende tidspunkt findes der 9 udgivne standarder, 25 er under udarbejdelse mens mange flere er i pipeline.

Stor udvikling

Der er ingen tvivl om, at branchen for 3D-print undergår en stor udvikling, og sådan vil det fortsætte. De fleste store virksomheder er med, men vi skal også have de danske kunder på banen, lød det fra Steffen Schmidt. Vi skal altså være endnu bedre til at udbrede budskabet om, at 3D-print er en god løsning.

Det danske udvalg for 3D-print følger det internationale og europæiske standardiseringsarbejde. Deres arbejde fokuserer i høj grad på terminologi, med henblik på at skabe det fælles sprog, som efterspørges i branchen. Derudover arbejdes der på at standardisere processer, materialer, testmetoder, kvalitetsspecifikationer, data, design, miljø og sikkerhed, så vi i fremtiden kan se meget mere til 3D-print.