Styrk kvaliteten af dit arbejde

02. september 2019

Styrk kvaliteten af dit arbejde

ISO 9001 er et stærkt ledelsessystem, som har til formål, via virksomheders strategi og processer, at indfri kunders forventninger til kvalitet. Verdens mest brugte ledelsessystem hjælper dig og din virksomhed med at styre og styrke resultatet af jeres indsats med en velbalanceret effektivitet og kvalitet.

Hvem vil ikke gerne sikre den rette kvalitet til det arbejde, der udføres? ISO 9001 for kvalitetsledelse sætter fokus på din virksomheds styring, ressourcer, processer, samt løbende forbedringer. Det understøtter din virksomheds lønsomme drift og resultater samt fungerer som et kvalitetsstempel, der vidner om, at din virksomhed leverer hvad den lover. Så hvorfor ikke komme i gang?

Store konkurrencefordele

Ikke nok med at ISO 9001 kan tilføre højere kvalitet til arbejdet, kan det også styrke din virksomheds konkurrenceevne. Med en ISO 9001-certificering kan du nemlig opnå, at kunderne vælger din virksomhed frem for konkurrenten. 

- ISO 9001 specificerer både kravene til etablering, implementering, vedligeholdelse og løbende forbedring af organisationens kvalitetsledelse. Det sikrer, at i hele tiden evaluerer og forbedrer jeres kvalitet og service på baggrund af jeres behov, siger Niels Madelung, der er chefkonsulent i Dansk Standard og rådgiver en lang række virksomheder i effektivitets- og kvalitetsledelse.

5 gode grunde til at komme i gang med kvalitetsledelse

  • 1. Du får et værktøj til optimering af processer og øget effektivitet og produktivitet
  • 2. Du får et redskab til løbende forbedringer af virksomhedens processer
  • 3. Du får et fælles sprog og en fælles tilgang til kvalitet på tværs af organisationen
  • 4. Du får struktureret markedsforventninger eller markedskrav
  • 5. Du får et effektivt redskab i den globale samhandel

Alle kan forbedre kvaliteten med ISO 9001

En anden fordel ved ISO 9001 er, at standarden kan anvendes af enhver virksomhed uanset branche, størrelse og virkefelt. 

- ISO 9001 tager højde for, at du kan tilrettelægge og arbejde systematisk med kvalitet og service i forhold til din virksomheds behov. Det betyder, at kvalitetsledelse kan anvendes af alle typer virksomheder, siger Niels Madelung. 

Kom godt fra start

Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med at forbedre kvaliteten i din virksomhed? Så tilmeld dig Dansk Standards kursus, hvor du bliver introduceret til, hvordan du anvender ISO 9001 for kvalitetsledelse. Kurset giver dig bl.a. en god forståelse af samspillet mellem kvalitetsledelse og kundernes oplevelse af kvalitet og service, mens du får et godt indblik i, hvordan du arbejder med standarden. 

Hvis du ønsker en mere dybdegående introduktion til kvalitetsledelse, kan du tilmelde dig Dansk Standards diplomkursus. Her bliver du på to dage præsenteret for indholdet i standarden, samtidig med at du lærer, hvordan de enkelte krav kan efterleves i praksis. Kurset afsluttes med en eksamen, og du får et diplom på dine kompetencer.

Uanset om du har behov for en overordnet introduktion til kvalitetsledelse, eller om du vil have bevis på dine kompetencer - så er der hjælp at hente. Fælles for kurserne – udover emnet – er, at du får et brugbart indblik i, hvordan du implementerer og arbejder med ISO 9001. På den måde bliver du klædt på til at kunne forbedre din virksomheds kvalitet. 

Kontakt

Kasper Hillgaard Mühlbach
Kasper Hillgaard Mühlbach Chefkonsulent | Chief Consultant
Standardisering | Digital & Bæredygtighed
E: kahm@ds.dk
T: 39 96 62 41