Nyt værktøj til proaktivt og systematisk arbejde med psykisk arbejdsmiljø

13. september 2021

Nyt værktøj til proaktivt og systematisk arbejde med psykisk arbejdsmiljø

Trods øget fokus giver det psykiske arbejdsmiljø fortsat - og faktisk i stigende grad - anledning til udfordringer for sundheden, sikkerheden og trivslen på arbejdspladsen. En ny international standard giver inspiration og vejledning til at arbejde proaktivt og systematisk med det psykiske arbejdsmiljø.

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø anslår, at dårligt psykisk arbejdsmiljø koster op mod 80 mia. kr. om året i Danmark. For den enkelte virksomhed betyder det bl.a. øget sygefravær, arbejdsophør, dårligt samarbejde og ringe kvalitet i opgaveløsningen. Og så har et dårligt psykisk arbejdsmiljø naturligvis også store omkostninger for den ramte arbejdstager og kan bl.a. medføre øget risiko for fysiske og psykiske helbredsproblemer som fx hjerte-karlidelser, depression, angst og posttraumatisk belastningsreaktion. En effektiv håndtering af de psykosociale risici kan således have en enorm betydning - og det er netop det, den nye internationale standard, ISO 45003 for psykisk arbejdsmiljø, sætter fokus på.

- Vi har i mange år haft fokus på det psykiske arbejdsmiljø, og mange virksomheder har gennemført trivselsundersøgelser og lavet handlingsplaner for at løse problemer. Vores erfaring er, at man ikke alene kan skabe trivsel ved at have fokus på problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Der skal mere til - og der er behov for nye tilgange, metoder og værktøjer. Derfor er der brug for denne nye ISO 45003 standard, som er en guideline til at arbejde proaktivt og systematisk med ledelse af trivsel og det psykiske arbejdsmiljø. Som deltager i arbejdet med udviklingen af den nye ISO 45003 er jeg overbevist om, at de virksomheder, der er motiveret for at arbejde mere forebyggende og systematisk med trivsel og psykisk arbejdsmiljø, kan få inspiration til at skabe arbejdsglæde og trivsel i deres virksomhed, siger Lars Vestergaard Jensen, der er Business Developer og Lead Auditor i Bureau Veritas.

Proaktivt arbejde med trivsel øger arbejdsglæde og produktivitet

ISO 45003 er en vejledning til håndtering af psykosociale risici og til at fremme de trivselsmæssige forhold på arbejdspladsen. Vejledningen er primært tænkt som en guide til brug i forbindelse med   arbejdsmiljøledelsesstandarden ISO 45001, men er relevant for alle, der ønsker at arbejde proaktivt med psykisk arbejdsmiljø. En lang række både danske og udenlandske aktører har været med til at udarbejde standarden. 

- Vi har fra dansk side været meget engageret i tilblivelsen af standarden og fået stor indflydelse på indholdet. Det er væsentligt, at den enkelte virksomhed arbejder med trivsel og psykisk arbejdsmiljø - og skaber klarhed over ansvar, opgaver og roller omkring arbejdet med trivsel og psykisk arbejdsmiljø og dermed bidrager til større engagement blandt arbejdstagere, større arbejdsglæde og øget produktivitet. siger Kåre Sørensen, chefkonsulent i DI.

Medarbejderes trivsel bidrager til opnåelse af strategi og vision

ISO 45003 giver eksempler på psykosociale risici, der opstår som følge af arbejdets tilrettelæggelse, sociale faktorer og arbejdsmiljø, arbejdsudstyr og farlige arbejdsopgaver, samt en række foranstaltninger, der kan anvendes til at fjerne farer eller minimere forbundne risici. Den indeholder også oplysninger om, hvad der er vigtigt for organisationer at overveje i relation til at øge bevidstheden om psykosociale risici, udvikle kompetencer i håndteringen af psykosociale risici, understøtte berørte arbejdstagers restitution og tilbagevenden til arbejde og planlægge og reagere på nødsituationer.

- Hos os i Siemens er der fra alle ledelsesniveauer en erkendelse af, at det psykiske arbejdsmiljø og vores medarbejderes trivsel bidrager til opnåelse af vores strategi og vision. Her er ISO  45003 et godt værktøj til at sikre en bred dækning. Vi kommer ikke uden om, at succesen af psykosocial risikohåndtering afhænger af engagement på alle niveauer og hos alle funktioner i organisationen, siger John Holst, QEHS Officer i Siemens og ansvarlig for bl.a. virksomhedens arbejdsmiljøledelse, herunder arbejdet med psykisk arbejdsmiljø.          

Vil du vide mere?

Dansk Standard og det danske udvalg for arbejdsmiljøledelsessystemer, der har været med til at udvikle standarden ISO 45003, afholdte et webinar om psykisk arbejdsmiljø 27. september. Se eller gense det her: https://www.ds.dk/da/nyhedsarkiv/2021/09/video-virksomhedens-arbejde-med-psykisk-arbejdsmiljoe 

Standarden ISO 45003 for psykisk arbejdsmiljø er udgivet og oversat til dansk og fås her: 

https://webshop.ds.dk/standard/M344368/ds-iso-45003-2021 

 

Kontakt

Lise Schmidt Aagesen
Lise Schmidt Aagesen Seniorkonsulent | Senior Consultant
Sekretariater, udvalg og netværk II
E: laa@ds.dk
T: 39966328

Se også

Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

11. april 2022

Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

En ny standard giver vejledning i, hvordan man effektivt kan kommunikere gennem sociale medier i en nødsituation.

Når krisen rammer, kan man afvikle eller udvikle  – ny guide skal ruste mindre virksomheder

24. februar 2022

Når krisen rammer, kan man afvikle eller udvikle – ny guide skal ruste mindre virksomheder

Kriser og pludselige forandringer opstår i dagens globale og digitale verden hurtigere og med en større påvirkning end mange – især mindre – virksomheder er forberedte på. En ny guide skal ruste virksomheder, så de bliver mere modstandsdygtige.

Sikr kernedriftens overlevelse med Business Continuity Management

22. februar 2022

Sikr kernedriftens overlevelse med Business Continuity Management

Kriser som en coronapandemi, cyberangreb og stop i leverancekæden kan udgøre en trussel for en virksomhed. Med Business Continuity Management bliver virksomheden i stand til at arbejde målrettet og strategisk med at sikre virksomhedens fortsatte o...

Få hjælp til effektiv risikoledelse

21. februar 2022

Få hjælp til effektiv risikoledelse

En ny praktisk guide til Risk Management giver dig råd og introduktion til implementering af risikoledelse. Risikoledelse hjælper dig med at tage højde for virksomhedens risici, og hvordan I styrer uden om eller begrænser konsekvensen af risici.