Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

11. april 2022

Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

En ny standard giver vejledning i, hvordan man effektivt kan kommunikere gennem sociale medier i en nødsituation.

For mange organisationer og virksomheder er sociale medier værdifulde kanaler til at nå ud til kunder og andre interessenter. Information via sociale medier bliver hurtigt tilgængelig for målgruppen, hvilket også betyder, at sociale platforme kan være en uvurderlig måde at give opdateringer på i en nødsituation.

Desværre kan den forkerte form for information også spredes lige så hurtigt – med potentielt store konsekvenser til følge. Som en hjælp til at styre en effektiv kommunikation i sådanne situationer har ISO udgivet en vejledning, som er tilgængelig i den nye standard DS/ ISO 22329, Sikkerhed og modstandskraft – Nødstyring – Retningslinjer for brug af sociale medier i nødsituationer.

-Den nye internationale standard er et udmærket værktøj, der anviser hvordan man kan udnytte den brede vifte af platforme, der er tilgængelige i dag, bedst muligt og få den rigtige information ud til en masse mennesker på det rigtige tidspunkt. Sociale medier er det første sted, mange mennesker går hen, når de har brug for information eller har brug for at informere andre om, hvad der sker i deres liv. Og i en krise er det særligt vigtigt at sikre sig, at oplysningerne er korrekte og kan valideres, fortæller Kasper Hillgaard Mühlbach, Chefkonsulent i Dansk Standard.

Effektiv brug af sociale medier før, under og efter en hændelse

Ud over at give vejledning om brugen af ​​sociale medier i nødsituationer hjælper den nye internationale standard også organisationer og offentligheden til effektivt at bruge og interagere gennem sociale medier før, under og efter en hændelse. Den giver nemlig også vejledning i, hvordan brugen af sociale medier kan understøtte beredskabets arbejde.

DS/ISO 22329 kan bruges af alle involverede i beredskabsledelse og krisekommunikation, herunder statslige og ikke-statslige organisationer og virksomheder. Den er udviklet af ISO's tekniske udvalg ISO/TC 292 – Sikkerhed og modstandskraft.

Standarden er egnet for alle typer af organisationer og virksomheder, der er involveret i beredskabsstyring og krisekommunikation, eller som ønsker at forbedre/udvide deres risikoledelse.

 

Kontakt

Kasper Hillgaard Mühlbach
Kasper Hillgaard Mühlbach Chefkonsulent | Chief Consultant
Sekretariater, udvalg og netværk I
E: kahm@ds.dk
T: 39 96 62 41

Se også

Ledelsesstandarder hjælper dig godt fra start med al compliance

10. maj 2023

Ledelsesstandarder hjælper dig godt fra start med al compliance

Arbejder din virksomhed med et ledelsessystem, er I allerede godt på vej til at leve op til de nye rapporteringskrav

Kvalitetsledelsessystemet har givet os styrke

28. april 2023

Kvalitetsledelsessystemet har givet os styrke

Virksomheden AG Sundhedsfremme har valgt at følge standarden for kvalitetsledelse for sundhedssektoren, DS/EN 15224. Det har ifølge kvalitetschefen, Peter Trampedach, ført til vækst og bedre styring af processer samt mindre papirarbejde.

Standarder styrker konkurrenceevnen og baner vejen for den bæredygtige udvikling

20. marts 2023

Standarder styrker konkurrenceevnen og baner vejen for den bæredygtige udvikling

Hos KE Fibertec AS i Vejen har arbejdet med standarder været en del af hverdagen i næsten 25 år. I dag er standarderne med til at sikre kvalitets- og miljøindsatsen, højne arbejdsglæden og give et positivt afkast på bundlinjen.

Standarder er vejen til konkurrence på kvalitet og bæredygtighed

20. marts 2023

Standarder er vejen til konkurrence på kvalitet og bæredygtighed

Hos Aage V. Larsen A/S er arbejdet med standarder blevet en del af virksomhedens DNA. De første standarder blev implementeret i virksomheden for cirka seks år siden, og i dag er standarder for bl.a. kvalitets-, energi- og miljøledelse en integrere...