Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

11. april 2022

Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

En ny standard giver vejledning i, hvordan man effektivt kan kommunikere gennem sociale medier i en nødsituation.

For mange organisationer og virksomheder er sociale medier værdifulde kanaler til at nå ud til kunder og andre interessenter. Information via sociale medier bliver hurtigt tilgængelig for målgruppen, hvilket også betyder, at sociale platforme kan være en uvurderlig måde at give opdateringer på i en nødsituation.

Desværre kan den forkerte form for information også spredes lige så hurtigt – med potentielt store konsekvenser til følge. Som en hjælp til at styre en effektiv kommunikation i sådanne situationer har ISO udgivet en vejledning, som er tilgængelig i den nye standard DS/ ISO 22329, Sikkerhed og modstandskraft – Nødstyring – Retningslinjer for brug af sociale medier i nødsituationer.

-Den nye internationale standard er et udmærket værktøj, der anviser hvordan man kan udnytte den brede vifte af platforme, der er tilgængelige i dag, bedst muligt og få den rigtige information ud til en masse mennesker på det rigtige tidspunkt. Sociale medier er det første sted, mange mennesker går hen, når de har brug for information eller har brug for at informere andre om, hvad der sker i deres liv. Og i en krise er det særligt vigtigt at sikre sig, at oplysningerne er korrekte og kan valideres, fortæller Kasper Hillgaard Mühlbach, Chefkonsulent i Dansk Standard.

Effektiv brug af sociale medier før, under og efter en hændelse

Ud over at give vejledning om brugen af ​​sociale medier i nødsituationer hjælper den nye internationale standard også organisationer og offentligheden til effektivt at bruge og interagere gennem sociale medier før, under og efter en hændelse. Den giver nemlig også vejledning i, hvordan brugen af sociale medier kan understøtte beredskabets arbejde.

DS/ISO 22329 kan bruges af alle involverede i beredskabsledelse og krisekommunikation, herunder statslige og ikke-statslige organisationer og virksomheder. Den er udviklet af ISO's tekniske udvalg ISO/TC 292 – Sikkerhed og modstandskraft.

Standarden er egnet for alle typer af organisationer og virksomheder, der er involveret i beredskabsstyring og krisekommunikation, eller som ønsker at forbedre/udvide deres risikoledelse.

 

Kontakt

Kasper Hillgaard Mühlbach
Kasper Hillgaard Mühlbach Chefkonsulent | Chief Consultant
Sekretariater, udvalg og netværk I
E: kahm@ds.dk
T: 39 96 62 41

Se også

Sådan kan din virksomhed komme igennem energikrisen

27. september 2022

Sådan kan din virksomhed komme igennem energikrisen

Energikrisen er alvorlig for dansk erhvervsliv, og flere virksomheder er presset økonomisk pga. energipriserne. Vi giver her 10 bud på, hvordan du som virksomhed kan reducere dit energiforbrug og komme lettere igennem energikrisen.

Ny standard skal hjælpe organisationer med at udarbejde politik for facility management

26. september 2022

Ny standard skal hjælpe organisationer med at udarbejde politik for facility management

En ny standard for udarbejdelse af en facility management-politik er netop udgivet. Udover at hjælpe med fx fastsættelse af mål og støtte til risikostyring, kan den også hjælpe organisationer, der sigter mod en bæredygtig omstilling af deres facil...

Danmark har stillet forslag om en international SDG-standard

23. september 2022

Danmark har stillet forslag om en international SDG-standard

Rigtig mange virksomheder arbejder med FN’s Verdensmål. Men risikoen for SDG-washing og bæredygtighedsindsatser, der ikke gør en forskel, er stor. Derfor er der brug for en ISO-ledelsestandard, der skal hjælpe virksomheder og organisationer med at...

Ny ledelsesstandard skal styrke ligestilling og diversitet på arbejdspladsen

15. september 2022

Ny ledelsesstandard skal styrke ligestilling og diversitet på arbejdspladsen

Danske virksomheder og organisationer kan nu få dokumentation for, at de arbejder ambitiøst og kontinuerligt med ligestilling og diversitet.