Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

11. april 2022

Få vejledning i brug af sociale medier i nødsituationer

En ny standard giver vejledning i, hvordan man effektivt kan kommunikere gennem sociale medier i en nødsituation.

For mange organisationer og virksomheder er sociale medier værdifulde kanaler til at nå ud til kunder og andre interessenter. Information via sociale medier bliver hurtigt tilgængelig for målgruppen, hvilket også betyder, at sociale platforme kan være en uvurderlig måde at give opdateringer på i en nødsituation.

Desværre kan den forkerte form for information også spredes lige så hurtigt – med potentielt store konsekvenser til følge. Som en hjælp til at styre en effektiv kommunikation i sådanne situationer har ISO udgivet en vejledning, som er tilgængelig i den nye standard DS/ ISO 22329, Sikkerhed og modstandskraft – Nødstyring – Retningslinjer for brug af sociale medier i nødsituationer.

-Den nye internationale standard er et udmærket værktøj, der anviser hvordan man kan udnytte den brede vifte af platforme, der er tilgængelige i dag, bedst muligt og få den rigtige information ud til en masse mennesker på det rigtige tidspunkt. Sociale medier er det første sted, mange mennesker går hen, når de har brug for information eller har brug for at informere andre om, hvad der sker i deres liv. Og i en krise er det særligt vigtigt at sikre sig, at oplysningerne er korrekte og kan valideres, fortæller Kasper Hillgaard Mühlbach, Chefkonsulent i Dansk Standard.

Effektiv brug af sociale medier før, under og efter en hændelse

Ud over at give vejledning om brugen af ​​sociale medier i nødsituationer hjælper den nye internationale standard også organisationer og offentligheden til effektivt at bruge og interagere gennem sociale medier før, under og efter en hændelse. Den giver nemlig også vejledning i, hvordan brugen af sociale medier kan understøtte beredskabets arbejde.

DS/ISO 22329 kan bruges af alle involverede i beredskabsledelse og krisekommunikation, herunder statslige og ikke-statslige organisationer og virksomheder. Den er udviklet af ISO's tekniske udvalg ISO/TC 292 – Sikkerhed og modstandskraft.

Standarden er egnet for alle typer af organisationer og virksomheder, der er involveret i beredskabsstyring og krisekommunikation, eller som ønsker at forbedre/udvide deres risikoledelse.

 

Kontakt

Kasper Hillgaard Mühlbach
Kasper Hillgaard Mühlbach Chefkonsulent | Chief Consultant
Sekretariater, udvalg og netværk I
E: kahm@ds.dk
T: 39 96 62 41

Se også

Fynsk møbelvirksomhed om miljøcertificering

05. januar 2023

Fynsk møbelvirksomhed om miljøcertificering: ”Vi er blevet mere attraktive”

Standarder spiller en væsentlig rolle i Four Designs grønne omstilling. Den fynske møbelvirksomhed er miljøcertificeret efter ISO 14001 og bruger også produktspecifikke standarder, der sikrer miljøfokus, i deres produktudvikling.

Produktionsvirksomhed om ISO 9001

21. december 2022

Produktionsvirksomhed om ISO 9001: ”Nu kan vi vise, at vi opfylder kundernes krav”

Jægerspris Finmekanisk er certificeret efter ISO 9001. Det betyder, at der er styr på virksomhedens processer og fremtidsplaner - og flere ordrer i ordrebogen.

07. december 2022

Introduktion til udvalg for Socialt bæredygtige arbejdspladser

Se eller gense webinaret om udvalget for Socialt bæredygtige arbejdspladser (S-803).

En bæredygtig arbejdsplads handler også om sundhed, trivsel og fastholdelse

29. november 2022

En bæredygtig arbejdsplads handler også om sundhed, trivsel og fastholdelse

Socialt bæredygtige arbejdspladser er på agendaen mange steder i disse år, hvor omstillingen til en mere bæredygtig fremtid er i fuld gang. For at give virksomheder redskaber til dette arbejde, skal der nu udarbejdes standarder, som støtter udvikl...