11. april 2022
For mange organisationer og virksomheder er sociale medier værdifulde kanaler til at nå ud til kunder og andre interessenter. Information via sociale medier bliver hurtigt tilgængelig for målgruppen, hvilket også betyder, at sociale platforme kan være en uvurderlig måde at give opdateringer på i en nødsituation.
Desværre kan den forkerte form for information også spredes lige så hurtigt – med potentielt store konsekvenser til følge. Som en hjælp til at styre en effektiv kommunikation i sådanne situationer har ISO udgivet en vejledning, som er tilgængelig i den nye standard DS/ ISO 22329, Sikkerhed og modstandskraft – Nødstyring – Retningslinjer for brug af sociale medier i nødsituationer.
-Den nye internationale standard er et udmærket værktøj, der anviser hvordan man kan udnytte den brede vifte af platforme, der er tilgængelige i dag, bedst muligt og få den rigtige information ud til en masse mennesker på det rigtige tidspunkt. Sociale medier er det første sted, mange mennesker går hen, når de har brug for information eller har brug for at informere andre om, hvad der sker i deres liv. Og i en krise er det særligt vigtigt at sikre sig, at oplysningerne er korrekte og kan valideres, fortæller Kasper Hillgaard Mühlbach, Chefkonsulent i Dansk Standard.
Ud over at give vejledning om brugen af sociale medier i nødsituationer hjælper den nye internationale standard også organisationer og offentligheden til effektivt at bruge og interagere gennem sociale medier før, under og efter en hændelse. Den giver nemlig også vejledning i, hvordan brugen af sociale medier kan understøtte beredskabets arbejde.
DS/ISO 22329 kan bruges af alle involverede i beredskabsledelse og krisekommunikation, herunder statslige og ikke-statslige organisationer og virksomheder. Den er udviklet af ISO's tekniske udvalg ISO/TC 292 – Sikkerhed og modstandskraft.
Standarden er egnet for alle typer af organisationer og virksomheder, der er involveret i beredskabsstyring og krisekommunikation, eller som ønsker at forbedre/udvide deres risikoledelse.
Med Danmark i spidsen har ISO og UNDP netop lanceret en ny international guide, der skal hjælpe virksomheder med at integrere FN’s verdensmål direkte i deres forretningsstrategier og daglige beslutninger. Målet er at skabe reel forandring både int...
Standardserien for asset management har gennemgået en større revision for at gøre kravene endnu tydeligere og dermed processerne mere effektive. Det gælder i første omgang både hovedstandarderne ISO 55001 og ISO 55000, og der er flere på vej.
Bæredygtighed skal integreres som en del af strategien, hvis det skal skabe reel værdi for forretningen. Og her er standarden for miljøledelse et anerkendt værktøj, som kan hjælpe virksomheder med at skabe struktur på deres arbejde med den grønne...
Se eller gense webinaret og få seneste nyt fra det internationale arbejde med udviklingen af standarder for biodiversitet samt mulighed for at bidrage med egen viden og udfordringer.