10. juni 2021
Danmark har netop fået igennem, at der skal udarbejdes internationale standarder (ISO-standarder) for at reducere madspild.
Samtidigt har Dansk Standard sikret sig en plads for bordenden, idet vi har fået formandskabet. Det betyder, at Danmark kan sikre et højt ambitionsniveau, og at danske virksomheder får den konkurrencemæssige fordel ved at være med til at sætte fremtidens markedskrav. Alle med interesse for området har mulighed for at deltage og dermed få indflydelse på fremtidens marked.
Arbejdet med de internationale standarder starter op inden for få uger, og som noget af det første har vi fra dansk side foreslået, at der skal udvikles en ledelsesstandard om madspild og en standard for målemetoder og definitioner. Dermed vil virksomheder få nogle konkrete principper og redskaber til, hvordan de kan reducere deres madspild i alle dele af produktionskæden.
Du kan være med til at sætte standarderne - hør mere på dette webinar.
Leverandører forventes i stigende grad at kunne dokumentere deres miljøindsats, og en fælles ledelsesstandard gør det lettere at indgå og fastholde samarbejder.
Seks nye standarder gør det muligt at arbejde med fælles produktdata på tværs af Europa og understøtter udviklingen af datadrevne forretninger.
Dansk Standard samler virksomheder, organisationer og eksperter til en eftermiddag om social bæredygtighed – et område, der i stigende grad bliver koblet til både sund forretning, regulering og standardisering.
Den grønne og digitale omstilling kræver et tættere samarbejde på tværs af landegrænser. De nordiske lande tager nu et fælles initiativ for at styrke brugen af standarder som et strategisk værktøj til at omsætte viden til løsninger, der fungerer i...