Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

30. januar 2023

Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

Det er de færreste forbrugere, der læser og forstår vilkår og betingelser, når de køber varer online. ISO er på opfordring fra forbrugerne netop gået i gang med udviklingen af en vejledning til virksomheder, der skal øge forbrugernes forståelse af online-vilkår og -betingelser.

De fleste af os kender det. Når vi handler online, bliver vi præsenteret for en række oplysninger og vilkår, som de færreste af os tager sig tid til rent faktisk at læse og forstå. Det har ISO sat sig for at gøre noget ved. En vejledning skal sørge for, at forbrugere forstår de vilkår og betingelser, der er ved onlinehandel. I oktober 2022 fandt første udvalgsmøde sted, og nu er arbejdet med udviklingen af vejledningen for alvor gået i gang.

- Det er et stort skridt i retning af at maksimere forbrugernes forståelse og forbedre deres oplevelser med global onlinehandel. Når virksomheder følger vejledningen, kan det potentielt sparre dem for en række misforståelser og utilfredse kunder, siger Maibritt Agger, afdelingschef i Dansk Standard.                                                                            

Formålet med vejledningen er at gøre noget ved den informationskløft, som forbrugere ofte oplever, når de køber varer og tjenester online. Når man handler online, skal det helst gå så hurtigt og effektivt som muligt.

Derfor kan lange sider med tæt tekst, små bogstaver og næsten uforståeligt sprog afholde selv den mest tålmodige person fra at stoppe op og læse alle vilkår og betingelser igennem. Derfor ender de fleste med at scrolle hurtigt igennem teksten og klikke ”accepter” til noget, de hverken har læst eller forstået, for at komme direkte videre til betaling af de valgte varer. Men hvis vilkår og betingelser ikke er korrekt forstået, kan man som forbruger risikere, at købet ikke lever op til den forventede pris, leveringstid, reklamationshåndtering eller endda sikkerhed. Den kommende vejledning skal guide virksomheder til at formidle online-vilkår og -betingelser i et overskueligt design, der forhåbentlig får flere forbrugere til at læse og forstå dem.

Mere information

Det er udvalget ISO/PC 335, som står for udviklingen af vejledningen.

Hvis du er interesseret i at vide mere, så kontakt Maibritt Agger.

Maibritt Agger
Maibritt Agger Afdelingschef | Head of Department
Standardisering | El, Sundhed & Forbruger
E: mag@ds.dk
T: 39 96 61 26

Se også

Dansk version af verdens første AI-ledelsesstandard er klar til brug

11. juli 2025

Dansk version af verdens første AI-ledelsesstandard er klar til brug

Verdens første internationale ledelsesstandard for kunstig intelligens er nu oversat til dansk. Standarden giver en struktureret ramme for ansvarlig udvikling og anvendelse af AI og er relevant for både private og offentlige aktører, uanset større...

Sådan hjælper standarder med at opfylde kravene i NIS 2-direktivet

09. juli 2025

Sådan hjælper standarder med at opfylde kravene i NIS 2-direktivet

Den 1. juli 2025 trådte NIS 2-direktivet i kraft i Danmark. Det betyder nye og skærpede krav til cybersikkerhed for både offentlige myndigheder og private virksomheder i samfundskritiske og vigtige sektorer. Heldigvis kan internationalt anerkendte...

Ny standard sætter retning for sikker cykelturisme

09. juli 2025

Ny standard sætter retning for sikker cykelturisme

En ny international standard sætter nu rammen for sikker og ansvarlig cykelturisme – og den lander på et perfekt tidspunkt, hvor sommeren lokker turister ud i både by og natur med cykelhjelmen spændt.

Ny AI-guide skal hjælpe virksomheder med at leve op til kravene i AI Act

07. juli 2025

Ny AI-guide skal hjælpe virksomheder med at leve op til kravene i AI Act

Siden 2. februar 2025 har danske virksomheder og organisationer skullet dokumentere deres AI-færdigheder. Nu lanceres en ny guide, der viser, hvordan man arbejder struktureret og ansvarligt med AI.