Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

30. januar 2023

Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

Det er de færreste forbrugere, der læser og forstår vilkår og betingelser, når de køber varer online. ISO er på opfordring fra forbrugerne netop gået i gang med udviklingen af en vejledning til virksomheder, der skal øge forbrugernes forståelse af online-vilkår og -betingelser.

De fleste af os kender det. Når vi handler online, bliver vi præsenteret for en række oplysninger og vilkår, som de færreste af os tager sig tid til rent faktisk at læse og forstå. Det har ISO sat sig for at gøre noget ved. En vejledning skal sørge for, at forbrugere forstår de vilkår og betingelser, der er ved onlinehandel. I oktober 2022 fandt første udvalgsmøde sted, og nu er arbejdet med udviklingen af vejledningen for alvor gået i gang.

- Det er et stort skridt i retning af at maksimere forbrugernes forståelse og forbedre deres oplevelser med global onlinehandel. Når virksomheder følger vejledningen, kan det potentielt sparre dem for en række misforståelser og utilfredse kunder, siger Maibritt Agger, afdelingschef i Dansk Standard.                                                                            

Formålet med vejledningen er at gøre noget ved den informationskløft, som forbrugere ofte oplever, når de køber varer og tjenester online. Når man handler online, skal det helst gå så hurtigt og effektivt som muligt.

Derfor kan lange sider med tæt tekst, små bogstaver og næsten uforståeligt sprog afholde selv den mest tålmodige person fra at stoppe op og læse alle vilkår og betingelser igennem. Derfor ender de fleste med at scrolle hurtigt igennem teksten og klikke ”accepter” til noget, de hverken har læst eller forstået, for at komme direkte videre til betaling af de valgte varer. Men hvis vilkår og betingelser ikke er korrekt forstået, kan man som forbruger risikere, at købet ikke lever op til den forventede pris, leveringstid, reklamationshåndtering eller endda sikkerhed. Den kommende vejledning skal guide virksomheder til at formidle online-vilkår og -betingelser i et overskueligt design, der forhåbentlig får flere forbrugere til at læse og forstå dem.

Mere information

Det er udvalget ISO/PC 335, som står for udviklingen af vejledningen.

Hvis du er interesseret i at vide mere, så kontakt Maibritt Agger.

MAG
Maibritt Agger Afdelingschef | Head of Department
Standardisering | El, Sundhed & Forbruger
E: mag@ds.dk
T: 39 96 61 26

Se også

København samler Europas AI-eksperter: Dansk Standard sidder for bordenden

17. november 2025

København samler Europas AI-eksperter: Dansk Standard sidder for bordenden

I denne uge samler Dansk Standard 170 eksperter fra hele Europa for at sikre færdiggørelsen af standarderne, der skal understøtte EU’s kommende AI-forordning.

Internationalt fokus på kvanteteknologi og standarder i København

12. november 2025

Internationalt fokus på kvanteteknologi og standarder i København

I denne uge mødes 100 eksperter fra hele verden for at drøfte fremtidens standarder for kvanteteknologien.

Dpp Nyhed

10. november 2025

Det digitale produktpas: Er din virksomhed klar?

Se eller gense arrangementet, hvor Dansk Standard, Dansk Erhverv og Erhvervsstyrelsen sammen med oplægsholdere og paneldeltager fra EU-Kommissionen, Miljøstyrelsen, Cirpass2, Forbrugerrådet Tænk, Flying Tiger, Spejder Sport og MiCollect giver inds...

Første standard, der understøtter AI-forordningen, sendt til offentlig høring

10. november 2025

Første standard, der understøtter AI-forordningen, sendt til offentlig høring

Den første europæiske standard, der understøtter EU’s AI-forordning, er nu sendt i offentlig høring. Med Danmark for bordenden har de europæiske standardiseringsorganisationer CEN og CENELEC udviklet et fælles værktøj for kvalitetsledelse af AI-sy...