Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

30. januar 2023

Hjælp på vej til virksomheder – forstå vilkår og betingelser ved onlinehandel

Det er de færreste forbrugere, der læser og forstår vilkår og betingelser, når de køber varer online. ISO er på opfordring fra forbrugerne netop gået i gang med udviklingen af en vejledning til virksomheder, der skal øge forbrugernes forståelse af online-vilkår og -betingelser.

De fleste af os kender det. Når vi handler online, bliver vi præsenteret for en række oplysninger og vilkår, som de færreste af os tager sig tid til rent faktisk at læse og forstå. Det har ISO sat sig for at gøre noget ved. En vejledning skal sørge for, at forbrugere forstår de vilkår og betingelser, der er ved onlinehandel. I oktober 2022 fandt første udvalgsmøde sted, og nu er arbejdet med udviklingen af vejledningen for alvor gået i gang.

- Det er et stort skridt i retning af at maksimere forbrugernes forståelse og forbedre deres oplevelser med global onlinehandel. Når virksomheder følger vejledningen, kan det potentielt sparre dem for en række misforståelser og utilfredse kunder, siger Maibritt Agger, afdelingschef i Dansk Standard.                                                                            

Formålet med vejledningen er at gøre noget ved den informationskløft, som forbrugere ofte oplever, når de køber varer og tjenester online. Når man handler online, skal det helst gå så hurtigt og effektivt som muligt.

Derfor kan lange sider med tæt tekst, små bogstaver og næsten uforståeligt sprog afholde selv den mest tålmodige person fra at stoppe op og læse alle vilkår og betingelser igennem. Derfor ender de fleste med at scrolle hurtigt igennem teksten og klikke ”accepter” til noget, de hverken har læst eller forstået, for at komme direkte videre til betaling af de valgte varer. Men hvis vilkår og betingelser ikke er korrekt forstået, kan man som forbruger risikere, at købet ikke lever op til den forventede pris, leveringstid, reklamationshåndtering eller endda sikkerhed. Den kommende vejledning skal guide virksomheder til at formidle online-vilkår og -betingelser i et overskueligt design, der forhåbentlig får flere forbrugere til at læse og forstå dem.

Mere information

Det er udvalget ISO/PC 335, som står for udviklingen af vejledningen.

Hvis du er interesseret i at vide mere, så kontakt Maibritt Agger.

MAG
Maibritt Agger Afdelingschef | Head of Department
Standardisering | El, Sundhed & Forbruger
E: mag@ds.dk
T: 39 96 61 26

Se også

Cyberdag 800

06. oktober 2025

Se eller gense de oplæg, der blev holdt på DS Cyberdag.

Dansk Standard skød cybersikkerhedsmåneden i gang med den årlige DS Cyberdag. En eftermiddag i cyber- og informationssikkerhedens tegn, hvor deltagerne blev opdateret på den europæiske lovgivning, kunne netværke og få inspiration til arbejdet med...

Nu findes der snart en hel serie af standarder for ladcykler

30. september 2025

Nu findes der snart en hel serie af standarder for ladcykler

Ladcykler er efterhånden udbredt til mange formål, og inden for den kommende måned vil alle de nye EN-standarder for cykler til person- og lasttransport være udgivet.

Ny international standard mod madspild kan blive erhvervslivets license to operate

29. september 2025

Ny international standard mod madspild kan blive erhvervslivets license to operate

Danske virksomheder har nu en unik mulighed for at præge en ny global ledelsesstandard, der skal hjælpe erhvervslivet med at reducere madspild. Standarden, der er i høring, kan blive en fremtidig "license to operate" – og et stærkt værktøj til at...

Ny serie i ISO-22000-familien styrker fødevaresikkerheden på tværs af led i fødevarekæden

23. september 2025

Ny serie i ISO 22000-familien styrker fødevaresikkerheden på tværs af led i fødevarekæden

Den nye ISO 22002-serie giver fælles regler for god hygiejne og sikker håndtering af fødevarer og introducerer for første gang specifikke krav til detail- og grossistled i fødevarekæden.