Om standarder

Hvad er en standard?

Selvom der findes over 28.000 forskellige standarder, er det ikke alle, som er klar over, hvad en standard er, og hvor store fordele der kan være ved at bruge dem.

Overvågning af standarder Hvorfor laver vi standarder?

Alle har gavn af standarder

I hverdagen tænker vi sjældent over, at der er standarder overalt - selvom mange af dem har stor betydning for os. Tænk bare, hvis el-pæren ikke passede til lampen, hvis skruen ikke passede til møtrikken, hvis USB-stikket kun passede ind i nogle PC’er - eller hvis ingen var enige om fundamentale ledelses- og kvalitetsprincipper. Det ville ikke være særligt effektivt

Man kan sige, at standarder er et fælles sprog, der gør, at vi kan forstå tingene ens. Det betyder, at vi kan være sikre på, at det, vi samarbejder om eller køber af hinanden, svarer til forventningerne – uanset om det foregår mellem virksomheder, myndigheder eller forbrugere.

Standarder kan fx sætte krav til et produkts ydeevne, eller beskrive fagudtryk på et givent område. Standarder kan også anvise metoder til fx prøvning af et produkts holdbarhed.

Kontakt

Informationscentret
Informationscentret Vi har åbent mandag - torsdag 8.30 - 16.00. Fredag 8.30 - 15.00
Salg og Kundeservice
E: dsinfo@ds.dk
T: 39966140

Mere om standarder

Hvorfor laver vi standarder

Standarder

Hvorfor laver vi standarder

Tænk bare på, hvor ofte vi gør ting, som bare virker. Vi sætter uden problemer batterier i vores fjernbetjening, selvom batterierne er danske, og fjernbetjeningen er japansk. Og hvis vi bygger et hus, passer dørene til dørkarmene, og vinduesglassene i vinduesrammerne. 

Hvad kan standarder gøre for min virksomhed

Standarder

Hvad kan standarder gøre for min virksomhed

Markedet har således i standarder opstillet nogle krav til fx et produkts funktion, sikkerhed og kvalitet. Der findes også standarder, som stiller krav til processer i virksomheden (ledelsessystemer) eller til services.

Hvorfor er standarder et globalt begreb

Standarder

Standarder er et globalt begreb

Standarder er et fælles sprog, som tales over hele verden. Et sprog, som bruges til samhandel og forretningsudvikling. Derfor er 99 % af de standarder, der udkommer i Danmark, europæiske eller internationale standarder.

Sådan bliver en standard til

Standarder

Sådan bliver en standard til

Arbejdet med at udarbejde en standard foregår i regi af standardiseringsorganisationerne i de enkelte lande. Nedenfor er processen kort skitseret.

Kurser om standarder

Standarder

Kurser om standarder

Husk, at du kan deltage gratis på DS-universets kurser, hvor Dansk Standards eksperter underviser i emner indenfor standardisering.

Sådan arbejder et standardiseringsudvalg

Standarder

Sådan arbejder et standardiseringsudvalg

I udvalget vil du opleve at få udvidet dit faglige netværk, og at den vidensudveksling og de indsigter, der følger med, er uvurderlige. Udviklingen af standarder sker gennem vores 250 standardiseringsudvalg. 

Et liv uden standarder

Standarder

Et liv uden standarder

I hverdagen tænker vi sjældent over, at der er standarder overalt - selvom mange af dem har stor betydning for os og for vores sikkerhed. 

Ofte stillede spørgsmål om standarder

Standarder

Ofte stillede spørgsmål om standarder

For dig, som gerne vil vide lidt mere om standarder, hvordan de bliver til, og hvad de indeholder.

Fra gyngestativet til vingen på vindmøllen

Standarder bliver brugt i det store og i det små, i helheden og detaljen, lokalt og globalt. Der er standarder for alt lige fra gyngestativet på legepladsen til vingen på vindmøllen. Det sikrer kvalitet og sikkerhed for os alle. Så gyngen holder og vindmøllen drejer rundt. Standarder gør det nemmere for virksomheder at producere, nytænke, samarbejde og handle med hinanden – også over grænser, fordi der er enighed om grundlæggende retningslinjer, metoder og konstruktioner. Og tillid til disse. Derfor står standardisering også højt på den politiske dagsorden. Fordi de skaber best practice, markedsadgang, konkurrencekraft, tillid, internationalisering, gennemsigtighed, produktivitet, sikkerhed og kvalitet.

Kort om standarder og standardisering

Den formelle definition på en standard

Dokument til fælles og gentagen anvendelse, der giver regler, retningslinjer eller karakteristiske træk ved aktiviteter eller ved resultaterne af disse. Dokumentet er fastlagt ved konsensus og vedtaget af et anerkendt organ. Hensigten er at opnå optimal orden i en given sammenhæng.

En standard kan stille krav til

konstruktion, fx papirformater, gevind og dataformater; systemer, fx kvalitetsledelse, risikoanalyse og miljøledelse; ydeevne, fx styrke og holdbarhed, sikkerhed, ergonomi, støj og stråling. 

 

Standarder kan også

fastlægge symboler, fx et piktogram, der viser, at rygning er forbudt; beskrive terminologien på et fagområde, fx den korrekte definition af en elektrode; anvise metoder, fx til kemiske analyser eller prøvning.

Er standarder lovpligtige?

Det er som udgangspunkt frivilligt at benytte en standard. Der er dog enkelte undtagelser, hvor man skal efterleve en standard.

 

Det er tilfældet:

 

- når en virksomhed reklamerer med, at et produkt eller en ydelse lever op til kravene i en given standard.

- når det står i en kontrakt eller i en mærkningsordning, at et produkt eller en ydelse lever op til en eller flere standarder.

- når love eller direktiver påbyder, at bestemte standarder skal følges.

Hvor mange standarder findes der?

Der findes i øjeblikket 27.000 gældende standarder i Danmark. Heraf er 98 % internationale standarder, og altså kun 2 % er nationale danske standarder.

Derfor koster standarder penge

Når du køber en standard, betaler du ikke bare for papir og trykning eller udarbejdelsen af PDF-filen, men også for de mange arbejdstimer - typisk over en periode på 3 til 5 år - der ligger forud, før det endelige dokument kan udgives.

 

Læs mere om hvorfor standarder koster penge

 

Nyttig viden

Vi har samlet en række guides og hjælpeværktøjer, som kan hjælpe til en større viden om standardisering.