Om standarder

Hvad kan standarder gøre for min virksomhed

Standarder er fælles retningslinjer for alt fra kvalitet og sikkerhed til produktspecifikationer og gode arbejdsgange.

Markedet har således i standarder opstillet nogle krav til fx et produkts funktion, sikkerhed og kvalitet. Der findes også standarder, som stiller krav til processer i virksomheden (ledelsessystemer) eller til services. Når det gælder produkter, betyder det for en virksomhed, at det er nemmere at indkøbe et produkt, fordi man dermed nemt kan få overblik over produktets kvalitet og egenskaber, uanset hvor i verden det er produceret. For at overholde europæisk lovgivning, skal mange produkter desuden CE-mærkes, og her bruges standarder som grundlag til at sætte kravene til den aktuelle CE-mærkning.

Brugen af internationale standarder spiller også en rolle, hvis man vil eksportere sit produkt. Standarder bliver nemlig brugt i hele verden, så en kunde i fx Bahrain eller Brasilien ved hjælp af standarden nemt kan få overblik over produktets kvalitet og egenskaber og beslutte, om han vil købe det. Og på samme måde kan en dansk virksomhed trygt købe produkter produceret i udlandet.

Hvorfor er standarder vigtige for virksomheder?

Hvilken værdi kan det give min virksomhed?

Et konkret eksempel, som man kender hjemme fra dagligstuen, er radiatorventiler. Her findes en standard, der sætter rammerne for produktion og kontrol af termostatiske radiatorventiler og bl.a. sikrer, at der sker en ensartet og veldefineret prøvning af, hvor præcist de regulerer temperaturen. Standarden hedder DS/EN 215, Termostatiske radiatorventiler.

Med en standard i hånden bliver det således lettere at sikre sig og dokumentere, at produkterne overholder kravene på området, hvilket skaber tillid og tryghed hos køberne. Det kan bl.a. virksomheden Danfoss nikke genkendende til:

- For Danfoss er det vigtigt, at der findes nogle fælles europæiske standarder på området fremfor forskellige regler i fx Tyskland, Frankrig og Danmark. Det er alt andet lige lettere at skulle følge et enkelt regelsæt fremfor flere forskellige nationale regler, når vi laver produkterne til flere markeder. Samtidigt er det med til at sikre kvaliteten, at man har fælles testmetoder for produkternes egenskaber. Det er også en sikkerhed for forbrugerne, der køber termostaterne og selv ville have meget svært ved at vurdere og teste deres kvalitet, fortæller Niels Gregersen, R&D Engineer i Danfoss.

I Dansk Standard er vi eksperter i standarder, og står klar til at hjælpe jer

Vil du gerne vide lidt mere om standarder, hvordan de bliver til, og hvad de indeholder, henviser vi til ofte stillede spørgsmål om standarder.

Ellers er du velkommen til at kontakte os med spørgsmål om alt fra køb af standarder til vejledning om brugen af dem.

Kontakt

Informationscentret
Informationscentret Vi har åbent mandag - torsdag 8.30 - 16.00. Fredag 8.30 - 15.00
Salg og Kundeservice
E: dsinfo@ds.dk
T: 39966140