
22. oktober 2018
Har du stillet relevante krav, der sikrer en kvalitet, du som minimum kan forvente? Der er mange ting, som skal specificeres ved det ønskede produkt eller den ønskede service, når du skal foretage indkøb på vegne af arbejdspladsen eller udarbejde et offentligt udbud, bl.a. krav til kvalitet, sikkerhed, hygiejne, egenskaber, levetid osv. Her kan de standarder, der i forvejen findes for produktet eller servicen, spare dig for mange ressourcer og overvejelser, fordi meget af arbejdet allerede er gjort for dig i standarderne.
-Hvis man ikke er klar over, at der ligger standarder indenfor det aktuelle område, så kan man komme til at lave en masse dobbeltarbejde. Jeg har selv været meget aktiv i Odense Kommune med indkøb af hjælpemidler. Hvis vi fra begyndelsen havde vidst, at vi kunne referere til standarder, så havde vi på forhånd sikret en masse forhold og krav - uden selv at skulle sidde og formulere dem, siger Kasper Fabricius, ergoterapeut i Odense Kommune og medlem af standardiseringsudvalgene S-450 - Hjælpemidler og S-814 - Tryksårsforebyggende madrasser.
Standarder er defineret af fagpersoner, eksperter og brugere indenfor området. Derfor er der i standarderne taget højde for, hvilke relevante krav og forventninger man som minimum kan stille til produktet.
-Standarderne ligger til grund for meget, og hvis man kender de standarder, der er indenfor ens eget område, kan man bedre gennemskue de produkter, man skal købe, samt se konsekvensen af, hvad man skriver eller mangler at skrive i sit udbud. Fx hvis du refererer til en standard for en kørestol. Så sikrer du bl.a., at dens batteri kan holde til et vist antal opladninger samt nogle minimums- og maksimumtemperaturer. Standarden sikrer en vis garanti. Uden den specificerer man måske, at batteriet skal holde til 200 opladninger, hvorimod standarden sikrer dig 500 opladninger som minimum, fortæller Kasper Fabricius.
Ifølge Kasper Fabricius er standarder også gode at tage udgangspunkt i, når man ønsker produkter eller services som afviger fra standarden, enten fordi produktet eller servicen er anderledes, eller fordi man har nogle krav, som afviger fra standarden.
-Netop fordi man har et fælles referencepunkt i en standard, så er det lettere ud fra den at definere de krav og punkter, hvor det ønskede produkt eller den ønskede service afviger fra, eller hvor det skal kunne noget mere eller andet. Dermed har man taget stilling til de krav og den sikkerhed og garanti, som standarden stiller, hvortil man så kan bygge ovenpå, slutter Kasper Fabricius.
Verdens første internationale ledelsesstandard for kunstig intelligens er nu oversat til dansk. Standarden giver en struktureret ramme for ansvarlig udvikling og anvendelse af AI og er relevant for både private og offentlige aktører, uanset større...
Den 1. juli 2025 trådte NIS 2-direktivet i kraft i Danmark. Det betyder nye og skærpede krav til cybersikkerhed for både offentlige myndigheder og private virksomheder i samfundskritiske og vigtige sektorer. Heldigvis kan internationalt anerkendte...
En ny international standard sætter nu rammen for sikker og ansvarlig cykelturisme – og den lander på et perfekt tidspunkt, hvor sommeren lokker turister ud i både by og natur med cykelhjelmen spændt.
Siden 2. februar 2025 har danske virksomheder og organisationer skullet dokumentere deres AI-færdigheder. Nu lanceres en ny guide, der viser, hvordan man arbejder struktureret og ansvarligt med AI.