
22. oktober 2018
Har du stillet relevante krav, der sikrer en kvalitet, du som minimum kan forvente? Der er mange ting, som skal specificeres ved det ønskede produkt eller den ønskede service, når du skal foretage indkøb på vegne af arbejdspladsen eller udarbejde et offentligt udbud, bl.a. krav til kvalitet, sikkerhed, hygiejne, egenskaber, levetid osv. Her kan de standarder, der i forvejen findes for produktet eller servicen, spare dig for mange ressourcer og overvejelser, fordi meget af arbejdet allerede er gjort for dig i standarderne.
-Hvis man ikke er klar over, at der ligger standarder indenfor det aktuelle område, så kan man komme til at lave en masse dobbeltarbejde. Jeg har selv været meget aktiv i Odense Kommune med indkøb af hjælpemidler. Hvis vi fra begyndelsen havde vidst, at vi kunne referere til standarder, så havde vi på forhånd sikret en masse forhold og krav - uden selv at skulle sidde og formulere dem, siger Kasper Fabricius, ergoterapeut i Odense Kommune og medlem af standardiseringsudvalgene S-450 - Hjælpemidler og S-814 - Tryksårsforebyggende madrasser.
Standarder er defineret af fagpersoner, eksperter og brugere indenfor området. Derfor er der i standarderne taget højde for, hvilke relevante krav og forventninger man som minimum kan stille til produktet.
-Standarderne ligger til grund for meget, og hvis man kender de standarder, der er indenfor ens eget område, kan man bedre gennemskue de produkter, man skal købe, samt se konsekvensen af, hvad man skriver eller mangler at skrive i sit udbud. Fx hvis du refererer til en standard for en kørestol. Så sikrer du bl.a., at dens batteri kan holde til et vist antal opladninger samt nogle minimums- og maksimumtemperaturer. Standarden sikrer en vis garanti. Uden den specificerer man måske, at batteriet skal holde til 200 opladninger, hvorimod standarden sikrer dig 500 opladninger som minimum, fortæller Kasper Fabricius.
Ifølge Kasper Fabricius er standarder også gode at tage udgangspunkt i, når man ønsker produkter eller services som afviger fra standarden, enten fordi produktet eller servicen er anderledes, eller fordi man har nogle krav, som afviger fra standarden.
-Netop fordi man har et fælles referencepunkt i en standard, så er det lettere ud fra den at definere de krav og punkter, hvor det ønskede produkt eller den ønskede service afviger fra, eller hvor det skal kunne noget mere eller andet. Dermed har man taget stilling til de krav og den sikkerhed og garanti, som standarden stiller, hvortil man så kan bygge ovenpå, slutter Kasper Fabricius.
Se eller gense webinaret, hvor Sikkerhedsstyrelsen og Dansk Standard giver overblik over de nye og opdaterede afsnit i Håndbog 183:2025, samlingen af standarder for elinstallationer, som udkom 1. september 2025.
To eksperter fra danske organisationer har markeret sig særligt i det internationale standardiseringsarbejde inden for elektroteknik. De er derfor blevet hædret med IEC’s prestigefyldte pris, 1906 Award.
Flere små og mellemstore virksomheder bliver udsat for cyberangreb via forsyningskæden. Med NIS 2-direktivet er kravene til cybersikkerhed blevet endnu skarpere – men hvordan omsætter man som mindre virksomhed udfordringen til konkrete handlinger?
For første gang nogensinde har den internationale standardiseringsorganisation ISO og Greenhouse Gas Protocol indgået et strategisk partnerskab om at udvikle fælles globale standarder for måling og rapportering af drivhusgasemissioner. Det markere...