
I hverdagen tænker vi sjældent over, at der er standarder overalt - selvom mange af dem har stor betydning for os. Tænk bare, hvis el-pæren ikke passede til lampen, hvis skruen ikke passede til møtrikken, hvis USB-stikket kun passede ind i nogle PC’er - eller hvis ingen var enige om fundamentale ledelses- og kvalitetsprincipper. Det ville ikke være særligt effektivt.
Man kan sige, at standarder er et fælles sprog, der gør, at vi kan forstå tingene ens. Det betyder, at vi kan være sikre på, at det, vi samarbejder om eller køber af hinanden, svarer til forventningerne – uanset om det foregår mellem virksomheder, myndigheder eller forbrugere.
Standarder kan fx sætte krav til et produkts ydeevne, eller beskrive fagudtryk på et givent område. Standarder kan også anvise metoder til fx prøvning af et produkts holdbarhed.
Tænk bare på, hvor ofte vi gør ting, som bare virker. Vi sætter uden problemer batterier i vores fjernbetjening, selvom batterierne er danske, og fjernbetjeningen er japansk. Og hvis vi bygger et hus, passer dørene til dørkarmene, og vinduesglassene i vinduesrammerne.
Markedet har således i standarder opstillet nogle krav til fx et produkts funktion, sikkerhed og kvalitet. Der findes også standarder, som stiller krav til processer i virksomheden (ledelsessystemer) eller til services.
Standarder er et fælles sprog, som tales over hele verden. Et sprog, som bruges til samhandel og forretningsudvikling. Derfor er 99 % af de standarder, der udkommer i Danmark, europæiske eller internationale standarder.
Arbejdet med at udarbejde en standard foregår i regi af standardiseringsorganisationerne i de enkelte lande. Nedenfor er processen kort skitseret.
Husk, at du kan deltage gratis på DS-universets kurser, hvor Dansk Standards eksperter underviser i emner indenfor standardisering.
I udvalget vil du opleve at få udvidet dit faglige netværk, og at den vidensudveksling og de indsigter, der følger med, er uvurderlige. Udviklingen af standarder sker gennem vores 250 standardiseringsudvalg.
I hverdagen tænker vi sjældent over, at der er standarder overalt - selvom mange af dem har stor betydning for os og for vores sikkerhed.
For dig, som gerne vil vide lidt mere om standarder, hvordan de bliver til, og hvad de indeholder.
Standarder hjælper med at sikre, at jeres produkter og praksisser lever op til omverdenens krav til sikkerhed. Det skaber tryghed for medarbejdere, kunder og forbrugere.
Standarder hjælper med at overholde national og international lovgivning og krav til dokumentation, kvalitet og best practice. Det styrker tilliden blandt kunder og andre aktører.
Standarder hjælper med at optimere jeres arbejde gennem veldefinerede retningslinjer og metoder. Det giver jer et fælles sprog til effektivt samarbejde med både interne og eksterne aktører.
Standarder hjælper med at sikre, at jeres innovation og udvikling bygges på anerkendte principper. Det giver jer et forspring, når I vil udvikle jeres organisation og produkter.
Vi har samlet en række guides og hjælpeværktøjer, som kan hjælpe til en større viden om standardisering.