02. oktober 2018
100 eksperter fra den globale maritime sektor samles i disse dage i København, hvor den internationale tekniske komité ISO TC 8 Ships and Marine Technology afholder en uges møder sammen med blandt andre den danske skibsindustri. På mødet deltager repræsentanter fra værfter i Kina, Japan og Sydkorea samt fra nationale maritime institutioner i USA, Kina og Rusland m.fl.
Den maritime sektor er et af Danmarks største eksporterhverv, men bliver fortsat presset af andre globale spillere på markedet. Derfor lancerede regeringen i januar 2018 sin vækstplan for Det Blå Danmark, som med 36 konkrete initiativer skal gøre Danmark til et maritimt foregangsland frem mod 2025.
I den proces spiller international standardisering en væsentlig rolle og er med til at understøtte væksten og derved fremme den politiske dagsorden.
Formålet med mødet er derfor klart:
- Danmarks position på den globale maritime scene cementeres i denne uge, hvor eksperter fra hele verden rejser hertil for at blive klogere på den danske maritime sektor. Formålet er uden tvivl at sikre dansk indflydelse på de internationale standarder, der er afgørende for Det Blå Danmarks vækst. Ved at engagere dansk erhvervsliv i udviklingen af standarder, understøtter vi vækst og kvalitet i en af vores vigtigste sektorer, fortæller Anne Hasløv, administrerende direktør i Dansk Standard.
Den tekniske komité er ansvarlig for over 300 internationale standarder og har til hovedformål at understøtte den internationale maritime organisation, IMO, som vedtager retningslinjer og lovgivning for skibsindustrien.
Over 100 af standarderne er således igangsat på foranledning af IMO og har til formål at oversætte konventionerne og lovgivningen på området til universelle standarder til industrien. Den tekniske komité har dermed en vigtig rolle i den globale industri.
Formandskabet i komiteen varetages af Kina. Alligevel er mødet placeret i København, bl.a. fordi Danmark er en af verdens førende maritime nationer. Dansk skibsfart har da også fået medvind, og Danmark indtager nu 6. pladsen over verdens største operatørnationer, viser en opgørelse fra IHS Markit Seaweb.
Dansk Standard er Danmarks officielle standardiseringsorganisation og repræsenterer dansk erhvervslivs interesser, når de globale standarder bliver udviklet. Det giver de danske virksomheder mulighed for at påvirke markedets krav i en retning, der er fordelagtig for Det Blå Danmark. Læs mere om udvalget Skibs- og marineteknologi (S-262).
Brændstoffer som metanol og ammoniak er fremtiden i den maritime verden. Men nye brændstoffer kræver også nye sikkerhedsforanstaltninger – og her mangler der standarder.
Den maritime sektor står i dag for en væsentlig del af den samlede globale CO2-udledning. Nu har Det Blå Danmark sat sig i spidsen for udviklingen af en international ISO-standard, som vil gøre det langt nemmere at vælge det bedste og mest energie...
Et dansk forslag til en ny maritim standard skal gøre det muligt at sammenligne komponenters og systemers effektivitet til fordel for klima og miljø. Muligheden for sammenligning skal bane vejen for, at hensyn til klimaet og miljøet kan veje minds...
Den teknologiske udvikling er meget mere end bedre batterier og elbilernes længere rækkevidde. Fremtidens bæredygtige transport omhandler en lang række aspekter indenfor den tekniske udvikling af vejkøretøjer og infrastruktur - og standarder er i...