Forbedret kundetilfredshed med ISO-standarder

26 juli 2018

Loyale og glade kunder er nøglen til succesfulde forretninger, men kunderne kan være svære at stille tilfredse. En serie af retningslinjer for international best practice for kundetilfredshed er netop publiceret.

Kundehåndtering er en videnskab i sig selv – lige fra at håndtere kundeklager til at servicere kunder med et smil – og tilfredsheden har direkte indflydelse på virksomhedens bundlinje. Studier udgivet af amerikanske Forbes viser, at virksomheder der giver gode kundeoplevelser har højere omsætning, mens hele 80 % af kunder, der har haft en dårlig oplevelse, fortæller andre om oplevelsen. Forståelse for den gode kundeoplevelse er derfor essentiel.

En række standarder dedikeret til at forbedre kundetilfredsheden er netop blevet opdateret for at sikre, at de er relevante og reflekterer ISO’s ledelsesstandard for kvalitet, ISO 9001.

- Standarderne er blevet opdateret simultant, så de er afstemt med ISO 9001 og med hinanden. Selvom de kan implementeres enkeltvist, er integreret implementering meget effektivt, fortæller Stan Karapetrovic, Convenor i arbejdsgruppen, der har revideret standarderne.

De opdaterede standarder er: