Webinar d. 9. november 2022, kl. 09.30-11.30

Det nye, digitale produktpas – få indblik i fremtidens krav

Et digitalt produktpas er på vej fra EU. Få indblik i, hvilken betydning det får for danske virksomheder.

Oversigt 

EU-Kommissionen er på vej med et digitalt produktpas i forbindelse med en ny forordning om miljøvenligt design for bæredygtige produkter. Det digitale produktpas vil blive et krav for alle produkter, som sælges på det europæiske marked (enkelte produktgrupper vil dog være undtaget).

Det forventes, at virksomheder, som er omfattet af produktpasset, vil skulle informere om en række cirkulære karakteristika ved deres produkter. Det kan fx være produktets forventede levetid, graden af genanvendt materiale, råvarernes oprindelse, muligheder for adskillelse, reparation og genanvendelse m.m.

Den konkrete udformning af produktpasset ligger endnu ikke klar, men vi vil i dette webinar allerede nu sætte fokus på de krav, virksomheder vil blive mødt af inden længe, og hvilken betydning produktpasset vil få for danske virksomheder og forbrugere. Webinaret vil også sætte fokus på, hvordan standarder kan hjælpe virksomheder godt i gang med arbejdet.  

Det får du ud af at deltage  

  • Forståelse for vigtige aspekter i det kommende digitale produktpas  
  • Tidlig indsigt i, hvilken betydning det kommende digitale produktpas vil få for danske virksomheder, og hvilke prioriteter Danmark har i forhandlingerne
  • Tidlig viden om kommende standarder på området, som kan hjælpe virksomheder i gang 
  • Inspiration til, hvilke nye forretningsmuligheder det kommende digitale produktpas kan skabe   

Målgruppe 

Virksomheder og andre organisationer, som arbejder med eller er interesseret i at lære mere om, fremtidens krav til bæredygtighed og cirkulær økonomi i produkter.  

Kontakt

Hvis du vil høre mere, er du velkommen til at kontakte Ditte Klint Heede, konsulent i Dansk Standard på mail dkh@ds.dk eller telefon: 39 96 62 42.

Program 

  • Formålet med det digitale produktpas, de overordnede rammer for lovgivningen og den forventede tidsramme v/ Michele Galatola, Europakommissionen (NB. Dette oplæg vil være på engelsk)

  • Danske perspektiver på forhandlingerne om den nye lovgivning, og hvad danske virksomheder bør være særligt opmærksomme på allerede nu v/Anders Arenfeldt Holm, Erhvervsstyrelsen

  • Hvilken betydning får det nye produktpas for forbrugere? v/Vagn Jelsøe, Forbrugerrådet Tænk

  • Standarders rolle i at understøtte et nyt, digitalt produktpas, samt hvilke standardiseringsaktiviteter der er på vej inden for data og cirkulær økonomi v/TBA, Dansk Standard

  • Yderligere oplæg vil blive tilføjet løbende.