Arbejdsmiljøledelse – ISO 45001

Arbejdsmiljøledelse sikrer, at din virksomhed har det bedst mulige arbejdsmiljø. Vi hjælper dig hele vejen til arbejdsmiljøledelsessystemet er på plads.

At få et godt arbejdsmiljø kræver, at ledelse og medarbejdere arbejder sammen. Hvis virksomheden vil reducere arbejdsulykker, have et godt indeklima, omtanke for medarbejderne og sikre det bedst mulige psykiske arbejdsmiljø, skal der samarbejde og dialog til. Det kan et arbejdsmiljøledelsessystem efter ISO 45001 hjælpe jer til.

Formålet med ISO 45001 arbejdsmiljøledelse er at forbedre jeres præstation i forhold til arbejdsmiljø ved at skabe rammerne for ledelse og styring af de risici, der er inden for jeres arbejdsmiljø. Dette er med til at reducere arbejdsulykker og skabe sikre og sunde arbejdspladser. Standardens krav og vejledning giver jer således et værktøj til at sætte jeres arbejde med arbejdsmiljø i system og sikre, at I løbende kontrollerer jeres arbejdsmiljø samt evaluerer og forbedrer jeres indsatser. 

Ved at indføre ledelsessystemet for arbejdsmiljø ISO 45001 arbejder du og din virksomhed struktureret med læring på arbejdsmiljøområdet.

5 fakta om ISO 45001 - arbejdsmiljøledelse

  • Fundamentet for ledelsessystemet er kortlægningen af interne og eksterne krav samt væsentlige interessenter og deres krav og forventninger til præstation på arbejdsmiljøområdet
  • ISO 45001 stiller krav til, at topledelsen tager ansvar for arbejdsmiljøet og arbejder målrettet på at skabe løbende forbedringer i arbejdsmiljøpræstation og -samarbejde
  • Arbejdsmiljømål skal planlægges ud fra fundamentet for ledelsessystemet samt resultaterne af kortlægningen af risici og muligheder. Arbejdsmiljømålene skal desuden driftes for at demonstrere overholdelse og forbedring af præstationer
  • Stort fokus på betydningen og vigtigheden af konsultation og inddragelse af medarbejdere og arbejdsmiljøorganisation
  • Vigtigt at opbygge en kultur med fokus på løbende forbedringer.

Flere end 50 lande og organisationer har været involveret med at skrive standarden, der kan bruges af alle virksomheder og organisationer uanset brancher og virksomhedstyper. Standarden afløser OHSAS 18001 og har samme opbygning som de andre store ledelsesstandarder, ISO 9001 og ISO 14001. Sidste frist for at ændre sit ledelsessystem fra OHSAS til ISO 45001 er 12. marts 2021.


Køb af ISO 45001


Kom godt i gang med ISO 45001 – bliv undervist 

Brug fx to dage på et diplomkursus i arbejdsmiljøledelse ISO 45001:2018. 

Se kursusoversigt


Hvad kan Dansk Standard hjælpe dig med?

Vi hjælper private og offentlige virksomheder og organisationer. Få sparring og rådgivning omkring implementering af arbejdsmiljøledelse herunder samspil med jeres arbejdsmiljøorganisation eller få viden om udviklings- og forbedringsmuligheder for eksisterende systemer. 

Kontakt Lone Alstrup, chefkonsulent i Dansk Standard, på e-mail lal@ds.dk eller tlf. 39966335. Lone har mange års erfaring med rådgivning og implementering af arbejdsmiljøledelse i både private og offentlige virksomheder og organisationer. 

Få rådgivning og hjælp


Hvis du vil vide mere om standarder inden for arbejdsmiljø

Med færdiggørelsen af ISO 45001 vendes blikket nu mod udviklingen af flere standarder inden for arbejdsmiljø.

Følgende arbejdsemner er identificeret

  • Maintenance of ISO 45001 Occupational health and safety management systems – requirements with guidance for use
  • ISO 45001 Handbook – Implementation guidance for small businesses
  • Guidance on the management of psychosocial risks in the workplace
  • OH&S management system performance indicators/reporting
  • Occupational health and safety management - Accident and incident investigation
Se mere om udviklingen af standarder på området eller kontakt den ansvarlige konsulent